عضو شوید



:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دانلود گزارشهای کارآموزی و پروژه دانشجویی و آدرس 1doc.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5335
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 133
:: باردید دیروز : 15
:: بازدید هفته : 383
:: بازدید ماه : 488
:: بازدید سال : 535
:: بازدید کلی : 64378

RSS

Powered By
loxblog.Com

دانلود گزارشهای کارآموزی و پروژه دانشجویی

دانلود مقاله شبیه سازی رآکتور سنتز متانول
شنبه 1 خرداد 1395 ساعت 7:35 | بازدید : 11 | نوشته ‌شده به دست مدیر | ( نظرات )

مقاله شبیه سازی رآکتور سنتز متانول

مصریان باستان جهت مومیایی کردن ازمخلوطی استفاده می کردند که شامل متانول نیزبود،که آنرا از پیرولیز چوب به دست آورده بودند با این وجود متانول خالص برای اولین بار توسط رابرت بویل در ۱۶۶۱ جدا سازی شد، که او آنرا Spirit of box  نامید. زیرا در تهیه آن از چوب صندوق استفاده کرده بود که بعداً به Piroxilic Spirit  معروف شد. در سال ۱۸۳۴ ، شیمیدانان فرانسوی آقایانJean –Baptiste وEugene Peligot  عناصر تشکیل دهنده آنرا شناسایی کردند ،آنها همچنین لغت methylene را به شیمی آلی وارد کردند که واژه methu به معنای شراب واژه hyle به معنای چوب بود. سپس در سال ۱۸۴۰ واژه methyl  از آن مشتق شد و جهت توصیف Methyl Alcohol  استفاده شد. سپس این نام در سال ۱۸۹۲ به وسیله کنفرانس بین المللی نامگذاری مواد شیمیایی بهMethanol کوتاه شد.

در۱۹۲۳،دانشمند آلمانیMattias Pier که برای شرکتBASFکارمی کرد،  طرحی را جهت تولید متانول از گاز سنتز (مخلوطی از اکسیدهای کربن و هیدروژن که از زغال به دست می آمد و در سنتز آمونیاک نیز کاربرد دارد ) ارائه کرد. که در آن از کاتالیست روی- کرم استفاده می شد و شرایط سختی از نظر فشاری (۱۰۰۰ الی۳۰۰  اتمسفر) و دما (بالای ) داشت. تولید مدرن متانول هم اکنون توسط کاتالیست هایی که امکان استفاده از شرایط دمایی کمتر را دارند، ممکن است.

متانول ( متیل الکل ) به فرمول  یک مایع شفاف سفید رنگ شبیه آب است که در دمای معمولی بوی ملایم دارد . از زمان کشف آن در اواخر قرن هفدهم تاکنون مصرف آن رشد رو به فزونی داشته به طوری که اکنون با تولید سالانه‌ تن متریک رتبه ۲۱ را در بین محصولات شیمیایی صنعتی داراست متانول گاها با عنوان الکل چوب یا ( برخی مواقع Wood Spirite ) نیز خوانده می شود که دلیل آن به تقریبا یک قرن تولید تجاری آن از خرده چوب بر می گردد به هر حال متانولی که از چوب تهیه شده باشد مواد آلوده کننده‌ بیشتری ( مانند استیلن ،‌ اسید استیک ، الکل الیل ) دارد تا الکلهای صنعتی امروزی .

فهرست مطالب 

فصل اول :متانول ،خواص و روشهای تولید

۱-۱-تاریخچه

۱- ۲- خصوصیات فیزیکی Physical properties

۱-۳-  واکنشهای شیمیایی

۱-۴- تولید صنعتی و فرآیند آن

۱-۵-ماده خام

۱-۵-۱-گاز طبیعی

۱-۵-۲-باقیمانده های نفتی

۱-۵-۳-نفتا

۱-۵-۴-ذغال سنگ

۱-۶-کاتالیست

۱-۷-تولید در مقیاس تجاری

۱-۸-واکنشهای جانبی

۱-۹-خالص سازی

۱-۱۰-کاربردهای متانول:

۱-۱۰-۱-۱- تولید اسید استیک:

۱-۱۰-۱-۲-کاربرد اسید استیک در صنایع:

۱-۱۰-۲-تولید وینیل استات:

۱-۱۰-۳-فرمالدئید:

۱-۱۰-۴-اتیلن گلیکول:

۱-۱۰-۵-متیل آمین:

۱-۱۰-۶-دی متیل اتر:

۱-۱۰-۷- ترکیبات کلرومتان :

۱-۱۰-۸-متیل ترشری بوتیل الکل(MTBE)

۱-۱۰-۹-کاربرد متانول در مخلوط با بنزین:

فصل دوم: سینتیک و مکانیسم واستوکیومتری

۲-۱-اصول واکنشهای کاتالیستی

۲-۱-۱-مراحل مستقل در واکنشهای کاتالیستی

۲-۱-۲-سینیتیک ومکانیسم واکنشهای کاتالیستی

۲-۱-۳-اهمیت جذب سطحی در واکنشهای کاتالیستی هتروژن

۲-۱-۴-بررسی سینتیکی

۲-۱-۵-مکانیسم واکنشهای کاتالیستی هتروژن فاز گاز

۲-۱-۵-۱-مکانیسم Langmuir- Hinshelwood (1421 )

۲-۱-۵-۲-مکانیسم Eley –Rideal

۲-۲-ترمودینامیک و سینتیک سنتز فشار پائین متانول

۲-۱-۱- مقدمه

۲-۱-۲- استوکیومتری و ترمودینامیک

۲-۱-۳- سینتیک و مکانیسم

Klier

Graff

Skrzypek

۲-۱-۴- مکانیسم

فصل سوم: شبیه سازی واکنش کاتالیستی هتروژنی توسط Hysys

۳-۱– مدل سینتیکی

۳-۲-مراحل شبیه سازی رآکتور در Hysys

۳-۳-–نتایج حاصله از شبیه سازی

منابع

منابع :

[۱] Outhmer Encyclopedia

[۲]Industrial Catalyst , Jens Hagen

[۳] Thermodynamics and kinetics of low pressure methanol synthesis, Jerzy Skrzypek

[۴]جزوه پتروشیمی شیراز راجع به متانول

[۵] Hysys Documents

[۶]Methanol Plant Technology,www.synetix.com

(( برای دانلود کلیک کنید ))



:: برچسب‌ها: دانلود مقاله شبیه سازی رآکتور سنتز متانول ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دانلود پاورپوینت خانه های خورشیدی
شنبه 1 خرداد 1395 ساعت 7:28 | بازدید : 12 | نوشته ‌شده به دست مدیر | ( نظرات )

پاورپوینت خانه های خورشیدی

چکیده ای از مطالب

مقدمه

انسان اولیه برای محفوظ ماندن از نیروهای طبیعت از خود طبیعت کمک گرفت و در غارها وپناه درختان و بین سنگها ازخود محافظت میکرد . او به تدریج آموخت که سر پناه خود را دا ئمی تر سازد و بدین ترتیب تمدنهای مختلف جهان سبکها وروشهای معماری مخصوص به خود را با توجه به شرایط خاص آب و هوایی همان منطقه بکار می بردند.آنها به نفع خودازشرایط محیطی استفاده کرده بوسیله آفتاب ،باد و آب خانه ای راحتتر و مرفه ترساختند.انتخاب جهت گیری ،رنگ ، نوع مصالح ، فرم ساختمان ، پنجره ها و موقعیت سایبانهای خارجی وداخلی برای کسب حداکثرآسایش بدقت انجام می شد.این سبک ساختمان سازی که از شرایط طبیعی برای راحتتر ساختن مکان زندگی بهره میگیردمعماری غیر فعال خورشیدی نام دارد.اما از زمان انقلاب صنعتی به نظر میرسد ما این شکل معماری را کنار گذاشته ایم و از روشهای مصنوعی برای تامین شرایطآسایش در ساختمان استفاده م یکنیم.این روش نه تنها گران است بلکه باعث تخریب محیط زیست نیز می گردد.این است که دوباره توجه معماران و دست اندرکاران صنعت ساختمان به سمت بهره گیری هر چه بیشتر و بهتر از عوامل طبیعی برایگرمایش و سرمایش ساختمان معطوف گردیده است.در این زمینه مطالعات زیادی چه در معماری سنتی و چه در علوم جدید انجام شده است که نمونه هایی از این مطالعات دراین مقاله به صورت خلاصه مطرح می شود.

طراحی غیرفعال خورشیدی

۲) حرارتی ساختمان بهینه کردن کارکرد -۱

اولین گام در طراحی برای گرمایش و سرمایش طبیعی بهینه کردن کارکرد حرارتی ساختمان است. در بسیاری از مناطق دوراز انتظار نیست که تنها با یک افزایش هزینه کم انتظار حداقل دو برابر شدن راندمان حرارتی ساختمان را داشته باشیم

۱٫برایاین کار گامهای زیر باید در نظر گرفته شود :

  • جهت گیری
  • عایق کاری
  • هوا بندی
  • تامین سایه
  • محوطه سازی

جهت گیری :

جهت گیری مناسب برای یک سازه کار آمد از نظر حرارتی امری بسیار ضروری است.اثرات جهت گیری بد تا حدودی قابلجبران است ولی بسیار گران تمام می شود.بهترین جهت گیری برای یک ساختمان این است که در جهت شرقی – غربی طویلتر از امتداد در جهت شمالی – جنوبی و

دارای یک حیاط اصلی در قسمت جنوب باشد.بیشتر پنجره ها رو به سمت جنوب و تعداد کمی از آنها در شمال و شرق و غرب قرار گرفته باشند.این گونه جهت گیری در مناطق نیمکره شمالی مد نظر است و باعث حد اکثر شدن گرمایش خورشیدی درزمستان و حداقل شدن آن در تابستان می شود.این کار با حداکثر استفاده از تفاوت مسیر فصلی خورشید انجام می شود.

۱) کاملا مطمئن شوید که ساختمان بسیار خوب عایق بندی و هوابندی شده است.

۲) اطمینان حاصل کنید که ساختمان به طور مناسبی جهت دهی شده است (به شکل یک مستطیل با طول بیشتر درجهت شرقی – غربی نسبت به جهت شمالی – جنوبی).ضمنا توجه کنید که ساختمان دارای پنجره های زیادی در قسمت جنوبی باشد.

۳) استفاده از حداقل پنجره های لازم برای گرمایش کافی در جهت جنوب (معمولا تنها ۵ تا ٨ درصد سطح طبقه برای گرمایش خورشیدی کافی است ). بسیاری از خانه های خورشیدی اولیه دارای پنجره های بسیاری بودند و بنابراین عایق خوبی برای حرارت نبودند.

۴) از بهترین پنجره هایی که میتوانید تهیه کنید استفاده کرده ، سایه بانها و پرده های عایق مؤثر ، ساده و قابل اعتمادینیز برای آنها بسازید.

۵) ساده ترین ، کوچکترین و اقتصادی ترین روش تهیه جرم حرارتی لازم را استفاده کنید.این روش معمولا استفاده ازصفحات دیواره ای مضاعف در اتاقهای جنوبی ، گچکاری ضخیم ، کفهای بتنی و یا کاشیکاری شده و استفاده از تانکهای آب است.

۶) جنبه نیازهای سرمایشی ساختمان را نیز در نظر گرفته یک طرح جامع و کامل برای گرمایش و سرمایش کم هزینه طبیعی تهیه کنید.

(( برای دانلود کلیک کنید ))

 



:: برچسب‌ها: دانلود پاورپوینت خانه های خورشیدی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دانلود پاورپوینت روستای میمند
شنبه 1 خرداد 1395 ساعت 7:26 | بازدید : 8 | نوشته ‌شده به دست مدیر | ( نظرات )

پاورپوینت روستای میمند

چکیده ای از مطالب

جغرافیای روستای میمند

میمند در ۳۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان شهربابک در عرض جغرافیای ۳۰درجه و ۱۶دقیقه و طول ۵۵درجه و ۲۵ دقیقه قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۴۰ متر وسعت آن ۴۲۰ کیلومتر مربع است این روستا بین شهرها یزد ، کرمان و شیراز قرار دارد . میمند در کوهستان میمند در شهرستان شهربابک و در استان کرمان واقع شده است . باران سالیانه آن میلیمتر است.

۲٫معانی واژه میمند و اصطلاح آن

میمند در لغت  و اصطلاح به تعابیر مردمانش و آنچه صاحب نظران در پیرامون آن نقل می کنند تعابیر متفاوتی دارد: عده ای معتقدند اصطلاح و لغت میمند از دو واژه (می)و(مند) است که (می) به معنای شراب و (مند) به معنای مست و مستی می باشد . اما تعبیر فلسفی این اصطلاح آن است که چون این روستا در قبل از اسلام حفر شده . مردان این نواحی می نوشیده اند و مست می شده اند. و این حفر ها را بر اثر مستی می کندن . عده ای دیگر عقیده دارند واژه میمند ماخذ از میمنت و مبارکی بوده است. عده ای نیز بر این باور  که مردمان این نواحی از میمند فارسی مهاجرت کرده اند و چون در این ناحیه اقامت گزیده اند. آن را میمند نام نهاده اند و باور های دیگر….

۲٫۱٫ ترجمه کتیبه میمند

هنگامی که کوه ها در این میمند شکاف بر دارند و افسانه های میمند به حقیقت بپیوندند گنجینه میمند پدیدار خواهد گشت و فقط یک نفر می توان به آن دست پیدا کند که او از سوی خورشید می آید.
میمند روستای صخره ای و دستکند با چند هزار سال قدمت یاد آور ایامی است که انسانها خدایان خود را در بلندی کوه ها جستجو می کردند و کوه ها مظهر صلابت و قدرت و الهه عزم و اراده و ایمان تلقی می شد. این بنای دستکنده باستانی ؛ بی گمان از نخستین سکونتکاه های بشری در ایران به شمار می رود . دورانی که هنوز ایرانیان مهر پرست بودند و کوه ها را مقدس می شمردن اعتقادی که بعد نیز جلوه تاریخی و مذهبی داشت و همانگونه که حضرت موسی در کوه طوری به  عبادت

عبودیت می پرداخت و پیامبر گرامی اسلام نیز در غار و کوه حرا به پیامبری مبعوث گردید. به تقدیر چند هزار سال پیش از این . انسانهایی دل سنگ ها را شکافتند و یادگاری به جا گذاشتند که امروزه پس از گذشت سالیان همچنان نماد عزم و اراده و اقتدار اجدادی ایرانی به شمار می رود . هنوز کسی واقف نیست که این مجموعه به دست چه کسانی بوجود آمده و انگیزه این مردمان از احداث چنین بنای چه بوده است . اما انگیزه مردمان آن زمان بسیار مورد اهمیت قرار دارد . چون در آن  زمان و با آن وسایل ابتدائی . آفرینش چنین مجموعه با عظمتی با معماری بی نظیر قابل تحسین است. عده ای از محققین نیز معتقدند که مهرپرستان از غارهایی که با دست در دل کوه کنده اند فقط برای عبادت و دفن مردگان استفاده می کردند و بعد از مدتی بنا به اضطرار ناشی از آب و هوائ یا هر عامل محیطی مؤثر دیگری . این غار ها برای سکونت برگزیده اند. آئین مهرپرستی قبل از ظهور آئین زرتشت در ایران رواج داشته و تا مدت ها پس از ظهور وی نیز ادامه داشته است . میمند به دلیل استحکام دفاعی در طول تاریخ کمتر دستخوش تحولات کالبدی و اجتماعی شده است و بیشترین تغییر در آن

مربوط به چند دهه اخیر می باشد . این تمدن در ابتدا بر گرفته از آیین مهرپرستی و بعد از آئین زرتشت بوده است . در زمان ساسانیان شهربابک به عنوان زادگاه بابک سرسلسه ساسانی مورد توجه خاص آنها بوده است . پس از ظهور اسلام و ورود آن به ایران مردم میمند که به آئین زرتشتی معتقد بودند به  اسلام گرویده و مذهب شیعه را پذیرا گشتند. آنچه مورد اهمیت است و بی شک بر نحوه شناخت میمند اثر گذارده این است که مسکن از روی هم گذاردن سنگ وآجر و غیره پدید نمی آید بعنی در فضای باز ساخته نمی شود بلکه با از میان برداشتن انبوهی از خاک شکل می گیرد و انسان نیاز به خشت و آجر و ملات ندارد بلکه باید تودهای را بردارد تا پناهگاه مهیا شود به همین دلیل برای اتاق ؛ طاقچه در اندازه های مختلف کنده شده است که جای رختخواب ؛ ظروف ؛ صندق ؛چراغ و غیره کنده شده است . به همین دلیل کنار دیوارهای خانه گنجه گذارده نمی شود ؛ بلکه با کندن دیوار حفره یا طاقچه ای بوجود می آید که اشیا و لوازم در آنها گذاشته شده و یا در آن ها آویزان می گردند .

(( برای دانلود کلیک کنید ))



:: برچسب‌ها: دانلود پاورپوینت روستای میمند ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دانلود مقاله حسابداری اموال و ماشین آلات
شنبه 1 خرداد 1395 ساعت 7:21 | بازدید : 13 | نوشته ‌شده به دست مدیر | ( نظرات )

مقاله حسابداری اموال و ماشین آلات

چکیده ای از مطالب

مقدمه:

داراییهایی که در روال عادی عملیات تجاری به کار می رود و تا سالهای متمادی خدماتی را فراهم می کند در حسابداری به دو گروه عمده زیر طبقه بندی می شود:

داراییها عملیاتی مشهود (Tangible Operation Assets) . این گروه از داراییها اقلامی نظیر: زمین ساختمان، ماشین آلات و انواع تجهیزات را در بر می گیرد و معمولاً تحت عنوان «داراییهای ثابت» «اموال، ماشین آلات و تجهیزات» یا «زمین و داراییهای مشهود استهلاک پذیر» در ترازنامه طبقه بندی می شود. از آنجا که اصطلاح «اموال، ماشین آلات و تجهیزات» ماهیت این گروه از داراییها را بهتر ارائه می کند این عنوان در سالهای اخیر بیشتر به کار می رود. داراییهای عملیاتی مشهود دارای ویژگیهای عمده زیر است:

در عملیات بطور موثر مورد استفاده قرار می گیرد. داراییهایی که در عملیات واحد تجاری کاربرد ندارد، یا انتظار می رود طی مدت زمانی معقول به کار گرفته نشود تحت عنوان «سایر داراییها» در ترازنامه طبقه بندی می شود.

به قصد سرمایه گذاری یا فروش مجدد خریداری نشده است. داراییهایی که به قصد سرمایه گذاری یا فروش تحصیل شده است جداگانه و بنا به مورد، تحت عنوان «سرمایه گذاریها» یا «موجودی جنسی» در ترازنامه طبقه بندی می شود. برای مثال، وسایط نقلیه که در نمایشگاههای اتومبیل برای فروش نگهداری می شود جزو موجودی جنسی به حساب می آید. اما اگر این وسایط نقلیه را موسسه دیگری بخرد و در روال عادی عملیات به کاربرد جزو اموال، ماشین آلات و تجهیزات طبقه بندی می شود.

درارای منافع اقتصادی آتی است. داشتن منافع آتی مشخصه اصلی تمام داراییهاست. هر یک از اقلام که این ویژگی را نداشته باشد دارایی به شمار نمی آید.

دارای موجودیت عینی است. داراییهایی که وجود خارجی ندارند تحت عنوان داراییهای نامشهود در ترازنامه طبقه بندی می شود.

داراییهای عملیاتی مشهود به سه گروه فرعی زیر طبقه بندی می شود:

دراییهای استهلاک پذیر. نظیر ساختمان و ماشین آلات که دارای عمر اقتصادی محدود است و سرمایه گذاری در آنها از طریق فرایند استهلاک به خدمات یا داراییهای تولید شده تخصیص می یابد و بابه هزینه های دوره منظور می شود.

داراییهای استهلاک ناپذیر. نظیر زمین که معمولاً عمر اقتصادی نامحدود دارد بر خلاف سایر اموال در نتیجه استفاده یا گذشت زمان تحلیل یا از بین نمی‌رود.

داراییهای نقصان پذیر. نظیر جنگلها، معادن و سایر منافع و ذخایر طبیعی که بر اثر استخراجح و بهره برداری تحلیل می رود و به موجودی مواد یا کالا تبدیل می شود. این گونه داراییها معمولاً در گروه جداگانه ای تحت عنوان «منابع و ذخایر طبیعی» در ترازنامه طبقه بندی می شود.

داراییهای عملیاتی نامشهود (Intangible Operational Assets). این گروه از داراییها موجودیت عینی ندارند و تحت عنوان داراییهای نامشهود در ترازنامه طبقه بندی می شوند. مانند حقوق طبع، اختراع و امتیاز.

داراییها نامشهود دارای ویژگیهای عمده زیر است:

در عملیات بطور موثر به کار می رود.

برای سرمایه گذاری یا فروش مجدد خریداری نشده است.

دارای منافع آتی است اما موجودیت عینی ندارد.

 بخش اول

تعیین بهای تمام شده اموال ماشین آلات و تجهیزات

 بهای تمام شده اموال، ماشین آلات و تجهیزات

حسابداری اموال، ماشین آلات و تجهیزات بر مبنای بهای تمام شده تاریخی انجام می گیرد. بهای تمام شده تاریخی بر اساس قیمت خرید نقدی که معرف ارزش متعارف دارایی در تاریخ تحصیل است تعیین می شود و تمام مخارج ضروری و عادی که صرف می گردد تا دارایی در وضعیت و موقعیت لازم برای استفاده مورد نظر قرار گیرد به بهای تمام شده اضافه می شود. در مواردی که قیمت خرید نقدی دارای مشخص نباشد دارایی تحصیل شده به ارزش متعارف دارایی واگذار شده ثبت می شود. اگر ارزش متعارف دارایی تمام مخارج مربوط به تحصیل دارایی سرمایه ای به حساب نمی آید به عنوان مثال اقلام زیر نباید جزو بهای تمام شده دارایی به حساب آید:

۱ – تخفیفات نقدی حتی اگر خریدار از آن استفاده نکرده باشد باید از قمیت خریدار از آن استفاده نکرده باشد باید از قیمت خرید دارایی کم شود، زیرا اصلی کلی این است که داراییها نباید به مبلغی بیش از قیمت خرید نقدی در حسابها ثبت گردد.

منابع و مآخذ

حسابداری صنعتی سورن آبنوس

Brimson, jamcs, Activity accounting, john wiley & sons. Inc, 1991

Glad , Emesl and Hugh Beeker , Activiyty based costing and manegment john wiley and sond inc, 1996

Hotngren, charles and George foster , cost accotnting a managerial emphasis  , seventh odition

Kaplan , Robert and others , manegment accounting ,prentice Hall, 1997

 (( برای دانلود کلیک کنید ))



:: برچسب‌ها: دانلود مقاله حسابداری اموال و ماشین آلات ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دانلود پاورپوینت بررسی زعفران
شنبه 1 خرداد 1395 ساعت 7:20 | بازدید : 17 | نوشته ‌شده به دست مدیر | ( نظرات )

پاورپوینت بررسی زعفران

مقدمه
کشت زعفران از گذشته دور در مناطق جنوبی خراسان معمول بوده و به عنوان محصولی فوق استراتژیک برای مناطق خراسان مرکزی و جنوبی محسوب میشود .ویژگیهای آن علاوه بر نیاز آبی کم ، میتوان از امکان بهره برداری آن به مدت ۵-۷ سال در یک نوبت کاشت و ماندگاری محصول به مدت طولانی عدم نیاز زراعت آن به ماشین آلات سنگین و مصارف صنعتی ودارویی و غذایی نام برد .  جنس زعفران متعلق به خانواده زنبقی ها . از نظر گیاه شناسی گیاه زعفران گیاه علفی چند ساله و بدون ساقه است که دارای پیاز غده ای،تقریبا کروی شکل به قطر ۳تا۵ سانتیمتر میباشد .از قسمت تخمدان میله باریکی به نام خامه خارج میگردد. خامه طویل ،کشیده و زرد کمرنگ است که به کلاله ای شفاف قرمز نارنجی (غالبا سه شاخه) به طول ۲/۵-۳ سانتی متر منتهی میشود .در اصطلاح به قسمت کلاله ها و یا کلاله های همراه با بخش هایی از خامه ی گل زعفران پس از خشک شدن زعفران گفته میشود .از هر پیاز ۶تا۹ برگ سوزنی چمنی مانند ۱تا۳ گل بنفش رنگ خارج میشود .گلها غالبا دارای سه کاسبرگ و سه گلبرگ شبیه به هم می باشند . مادگی در مرکز گل قرار دارد و دارای یک تخمدان غده ای است.

مشخصات گیاهی زعفران
زعفران با نام علمی safaron از تیره زنبقیان      از جنس کروکوس
گیاهانی دائمی ،علفی، زینتی،کوتاه که در      اوایل پائیز یا در اوایل بهار گل می دهند
دارای ساقه زیر زمینی مدور،سخت،گوشتدار وتوپر بوده که پوسته فیبری قهوه ای رنگی آنرا احاطه نموده است
ساقه زیرزمینی زعفران در اصطلاح کشاورزان پیاز ودر گیاه شناسی به آن بنه یا کرم corm می گویند.

بنه ها توسط پوشش فیبری پوشیده شده که بر اساس نوع بافت آنها زعفرانها از یکدیگر تشخیص داده  میشوند
انواع پوشش فیبری شامل : مشبک ،حلقوی ،غشایی ودر هم بافته
پوشش گل (گلپوش): شامل سه کاسبرگ و سه گلبرگ یک رنگ  که در راس مجزا ودر قائده متصل و لوله گل نسبتا طویلی را تشکیل میدهند به رنگهای سفید ،زرد و بنفش

میوه کپسولی شکل  برروی لوله باریک کوتاه که از روی بنه خارج گردیده تخمدان دارای سه پرچم ،برگها باریک ،بلند و دارای یک نوار سفید در وسط
مجموعه برگها و گل در داخل یک پوشش لوله ای بنام چمچه(پوشش محافظ گل) قرار دارند.

پیاز زعفران
پوشش پیاز؛ الیاف طولی و موازی به رنگ قوه ای در راس پیازها بسته به اندازه آنها ۱-۴ جوانه راسی دیده می شود که ایجاد گل و برگ میکنند   پیازهای جدید اغلب در بالای پیازهای قبلی و به تعداد کمتر در اطراف و قاعده پیاز قبلی بوجود می آیند  .پیاز زعفران دارای طعم سیب زمینی خام ،ریشه افشان و کوتاه،و اندازه اآن در حد بین ۱-۲۰گرم تغییر میکند .

  گل زعفران

 پوشش گل شامل سه کاسبرگ و سه گلبرگ همرنگ بنفش تعداد پرچمها سه و طول پرچمها دو برابر بساک است بساک زعفران زردرنگ ،تخمدان گل زعفران در داخل چمچه ودر چند سانتیمتری سطح خاک قرار دارد.

مقدمه
کشت زعفران از گذشته دور در مناطق جنوبی خراسان معمول بوده و به عنوان محصولی فوق استراتژیک برای مناطق خراسان مرکزی و جنوبی محسوب میشود .ویژگیهای آن علاوه بر نیاز آبی کم ، میتوان از امکان بهره برداری آن به مدت ۵-۷ سال در یک نوبت کاشت و ماندگاری محصول به مدت طولانی عدم نیاز زراعت آن به ماشین آلات سنگین و مصارف صنعتی ودارویی و غذایی نام برد .  جنس زعفران متعلق به خانواده زنبقی ها . از نظر گیاه شناسی گیاه زعفران گیاه علفی چند ساله و بدون ساقه است که دارای پیاز غده ای،تقریبا کروی شکل به قطر ۳تا۵ سانتیمتر میباشد .از قسمت تخمدان میله باریکی به نام خامه خارج میگردد. خامه طویل ،کشیده و زرد کمرنگ است که به کلاله ای شفاف قرمز نارنجی (غالبا سه شاخه) به طول ۲/۵-۳ سانتی متر منتهی میشود .در اصطلاح به قسمت کلاله ها و یا کلاله های همراه با بخش هایی از خامه ی گل زعفران پس از خشک شدن زعفران گفته میشود .از هر پیاز ۶تا۹ برگ سوزنی چمنی مانند ۱تا۳ گل بنفش رنگ خارج میشود .گلها غالبا دارای سه کاسبرگ و سه گلبرگ شبیه به هم می باشند . مادگی در مرکز گل قرار دارد و دارای یک تخمدان غده ای است.

مشخصات گیاهی زعفران
زعفران با نام علمی safaron از تیره زنبقیان      از جنس کروکوس
گیاهانی دائمی ،علفی، زینتی،کوتاه که در      اوایل پائیز یا در اوایل بهار گل می دهند
دارای ساقه زیر زمینی مدور،سخت،گوشتدار وتوپر بوده که پوسته فیبری قهوه ای رنگی آنرا احاطه نموده است
ساقه زیرزمینی زعفران در اصطلاح کشاورزان پیاز ودر گیاه شناسی به آن بنه یا کرم corm می گویند.

بنه ها توسط پوشش فیبری پوشیده شده که بر اساس نوع بافت آنها زعفرانها از یکدیگر تشخیص داده  میشوند
انواع پوشش فیبری شامل : مشبک ،حلقوی ،غشایی ودر هم بافته
پوشش گل (گلپوش): شامل سه کاسبرگ و سه گلبرگ یک رنگ  که در راس مجزا ودر قائده متصل و لوله گل نسبتا طویلی را تشکیل میدهند به رنگهای سفید ،زرد و بنفش

میوه کپسولی شکل  برروی لوله باریک کوتاه که از روی بنه خارج گردیده تخمدان دارای سه پرچم ،برگها باریک ،بلند و دارای یک نوار سفید در وسط
مجموعه برگها و گل در داخل یک پوشش لوله ای بنام چمچه(پوشش محافظ گل) قرار دارند.

پیاز زعفران
پوشش پیاز؛ الیاف طولی و موازی به رنگ قوه ای در راس پیازها بسته به اندازه آنها ۱-۴ جوانه راسی دیده می شود که ایجاد گل و برگ میکنند   پیازهای جدید اغلب در بالای پیازهای قبلی و به تعداد کمتر در اطراف و قاعده پیاز قبلی بوجود می آیند  .پیاز زعفران دارای طعم سیب زمینی خام ،ریشه افشان و کوتاه،و اندازه اآن در حد بین ۱-۲۰گرم تغییر میکند .

  گل زعفران

 پوشش گل شامل سه کاسبرگ و سه گلبرگ همرنگ بنفش تعداد پرچمها سه و طول پرچمها دو برابر بساک است بساک زعفران زردرنگ ،تخمدان گل زعفران در داخل چمچه ودر چند سانتیمتری سطح خاک قرار دارد.


(( برای دانلود کلیک کنید ))



:: برچسب‌ها: دانلود پاورپوینت بررسی زعفران ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دانلود پروژه تحولات و ابداعات در دروه نو سنگی
شنبه 1 خرداد 1395 ساعت 7:14 | بازدید : 21 | نوشته ‌شده به دست مدیر | ( نظرات )

پروژه تحولات و ابداعات در دروه نو سنگی

فهرست مطالب

پیشگفتار۳

مقدمه ۶

محیط زیست در مناطق کوهستانی زاگرس در غرب ایران ۹

دشت دهلران ۱۳

تپه بزمرده ۱۵

منطقه کنکاور در زاگرس مرکزی ۱۹

تپه گنج دره۲۰

تپه آسیاب ۲۴

تپه گوران ۲۶

اوضاع جغرافیایی بین النهرین ۲۹

پیشینه مطالعاتی عراق ۳۲

زاوی شمی شانیدر ۳۴

کریم شهیر ۳۹

جارمو ۴۰

اهلی سازی گیاهان ۴۴

اهلی سازی حیوانات ۵۱

تغییرات آب و هوا در دوره نوسنگی ۵۶

سیر تغییر و تحولات در دوران نوسنگی۵۷

معماری ۷۴

پیکرک ۸۵

تجارت ابسیدین ۹۰

۲۲- نتیجه ۹۷

۲۳- عکس۱۰۰

۲۴- گاهنگاری۱۱۲

۲۵- منابع۱۲۲

پیشگفتار»

در اصطلاح نوسنگی یعنی دوره انتقال از گرد آوردی شکار به تولید غذا می باشد، دوره ای که بشر دچار تحول و دگرگونی در فناوری تولید غذا(کشاورزی) ، معماری ، تولید سفال، اهلی سازنده، شد ، که این روند را می توان در گستره هلال حاصلخیز جست.

به دلیل نامناسبی شرایط زیست محیطی منطقه، ناامنیتی را برای بقای زیست به وجود آورد که این عامل نیازی را  می طلبید تا بشر این چالش ها را پر کند و در مضیقه قرار گرفتن محتیاجات زندگی، مسبب یکسری ابداعاتی شد که این تحولات را می توان از دوره فراپارینه سنگی پیدا کرد که با تجربه اندوزی که بشر کرده بود توانست زمینه یکسری از تحولات شود.با توجه به مطالعاتی که باستان شناسان بر روی گرده های دریاچه زریبار در کرمانشاه انجام داده اند شرایط دما و بارش نوسنگی را مطلوب عنوان کرده اند به طوری که شرایط برای کشاورزی اولیه فراهم بود و تمام محوطه های نو سنگی زاگرس در کنار منابع آب و زمینهای قابل کشت و دسترسی به حیوانات وحشی واقع شده اند که تعداد شان کم و پراکنده اند استقرار معمولی این دوره ۵۰ تا ۱۰۰ نفر ساکن را در بر می گیرد که یا در درون ارودگاه چوبی یا خانه های چاله ای و بعداً در خانه های چینه ای / خشتی زندگی می کردند.

در دوره نوسنگی آغازین ۸۵۰۰-۹۵۰۰ ق.م می توان محوطه های استقراری موقتی را بر فراز دامنه ها دید که با معماری حفره ای (کلبه ای ) یا پناهگاه چوبی با اقتصاد معیشتی کشاورزی دیمی و شکار  و گرد آوری نباتات و حیوانات وحشی عنوان کرد که در این شرایط آب و هوا به صورت پر باران بوده که شرایط کشت و زرع را فراهم کرده بود.

از دوره نوسنگی قدیم و دوره های بعد آن می توان استقرارها را بر روی دشت ها رویت کرد خانه ها به صورت چهار گوش با مصالح چینه وحشت به صورت زاویه دارو با اندود کف و دیوارها، تقسیمات اتاق ها… را می توان دید و استفاده از سفال با فناوری ادغامی از خاک رس و آب و کاه بود و ابزارها را از جنس سنگه چخماتی و ابسیدین چوب، استخوان، می ساختند، و استفاده از ابزارهای مرتبط با غلات کشاورزان مثل سنگ آسیاب، هارون، دسته هاون و برک ساب… را از سنگ آهک می ساختند و پیکرک های خشن و تجریدی را از جنس گل به صورت حیوانی و انسانی می ساختند و استفاده از ابزارهای فرامعیشتی مانند آویزه ها و گردنبندها… را دید و نیز اجساد را در زیر کف اتاق ها یا دیوارخانه ها دفن می کردند. و نیز فعالیتهای برون مرزی چون تجارت ابسیدین از آناتولی و فیروزه را از افغانستان و صدف را از خلیج فارس در میان مناطق دید.

(( برای دانلود کلیک کنید ))



:: برچسب‌ها: دانلود پروژه تحولات و ابداعات در دروه نو سنگی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دانلود مقاله معاد
شنبه 1 خرداد 1395 ساعت 7:11 | بازدید : 17 | نوشته ‌شده به دست مدیر | ( نظرات )

مقاله معاد

مقدمه

معاد از دیدگاه امام خمینی (ره)

«و ما خلقنا السموات والارض و ما بینهما لاعبین»

مکتب پیامبران الهی بر اساس ایمان به مبدا و معاد استوار است مهمترین امری که در تمام اعصار مورد توجه فرستادگان خدا بوده و حداکثر مجاهده را در راه تحقق بخشیدن به آن مبذول میداشتند آن بوده که انسانها را آفریدگار جهان مومن ساخته و بر ایمان به روز معادشان تأکید و تقویت نمایند.

ایمان به خدا پایه اصل سعادت بشر و شرط اول انسان شدن و انسان زیستن است. ایمان به خدا قیود بردگیها را می­گسلد ، آدمی ر اآزاد می­سازد، او را به ارزش انسانی خود متوجه می­نماید و راه تعالی و تکامل را به رویش می­گشاید. ایمان به روز قیامت حس مسئولیت را در نهاد بشر بیدار می­کند مردم را براه وظیفه شناسی سوق می­دهد، و آنان ر ابه رعایت حدود انسانی خود و احترام به حقوق دیگران وادار می­نماید. بیم از کیفر اخروی، به مسلمانان راستین آگاهی می­بخشد و از گناه و نا پاکی بر حذر شان می­دارد. امید به پاداش الهی، مؤمنین واقعی را فرمانبردار دین خدامی­سازد و آنها را درستکار بار می­آورد. خلاصه اینکه ایمان به معاد، ضامن اجراء اوامر و نواحی خداوند و موجب تخلق انسان به سجایای پسندیده و اخلاق است.

ایمان به روز جزا در جهان بینی مکتب اسلام یکی از ارکان ضروری دین و از جمله اصول قطعی اعتقادی است.

آنچه باید مورد توجه قرارگیرد این است  که در مقابل مکتب الهی اسلام ، مکتب مادی – قرار دارد.

با توضیح مختصر از مقایسه میان جهان بینی مکتب مادی با جهان بینی مکتب الهی اسلام موضوع  روشن می­شود . عدم ایمان به معاد چه تأثیری می­تواند در زندگی فردی، اجتماعی و در نهایت مسیر تکاملی انسان بگذارد.

پیرو مکتب مادی معتقد است که جهان و انسان پدیدهایی هستند صد در صد مادی و بر اثر علل و عوامل گوناگون طبیعی ، انفعال های مختلف مواد به طور تصادف و اتفاق به وجود آمده­اند.

در حالیکه پیرو مکتب اسلام عقیده دارند که هستی، منحصر به ماده و موجودات مادی نیست بلکه آنها قسمتی از عوالم وجودند و قسمت دیگر هستی، فوق ماده و ماوراء پدیده­های مادی است ، هستی تمام موجودات مادی از خداوندی است که خود منزه از ماده ومبّری از نقائص مادی است.

پیرو مکتب مادی اعتقاد داردکه جهان و انسان دو پدیده بی هدفند و در پیدایش آنها برنامه عالمانه­ای بکار نرفته ونقشه حکیمانه­ای طرح نشده است بلکه هر دو در دامن طبیعت ، بدون محاسبه و مصلحت موجود شده­اند. در حالیکه پیرو مکتب اسلام عقیده دارد که در خلقت خداوند بزرگ لغو و بیهوده وجود ندارد در تمام جهان هستی ، هیچ مخلوقی عبث و بی هدف آفریده نشده است.

مکتب مادی، انسان را پدیده یک بعدی می­داند و عقیده دارد که آدمی چیزی جز ماده و خواص و آثار ماده نیست.

اعضاء و اجزایش ، قوای ظاهری و باطنیش ، عقل و هوش و تمام فعالیتهای برونی ودرونی هم همه مادی هستند حتی اندیشه ها و افکار انسان نیز ناشی از عوامل مادی است که در مغز جای گرفته­اند در حالیکه مکتب الهی اسلام، انسان را دو بعدی می­داند، یکی بعد مادی و دیگر بعد معنوی، قرآن کریم هم به بعد مادی «ولقد خلقنا الانسان من سلله من طین»[۲] و هم به بعد معنوی انسان اشاره می­کند که همان نفس یا روح آدمی است «ثم انشأناه خلق آخر»[۳]

پیرو مکتب مادی خود را مخلوق ماده نادان و معلول عوامل اتفاقی می­داند پیرو مکتب الهی اسلام خود را مخلوق خدا می­داند و عقیده دارد که خالق دانا او را بر مبنای حکمت و بر اساس مصلحت آفریده است به او عقل و هوش و فطرت توحیدی داده و با هدایت تشریعی مسیر حق را به او ارائه کرده است پیرو مکتب مادی تصور می­کند که حیات انسان همانند سایر جانوران فقط در همین دنیای مادی است و با رسیدن مرگ به کلی پایان می­پذیرد. در حالیکه پیرو مکتب الهی اسلام عقیده دارد آنچه زوال می­پذیرد جسم مادی انسان است و روح انسان همچنان باقی است و پس از مرگ با شرایط تازه­ای به حیات خود ادامه می­دهد.

امام خمینی (ره) یکی از شخصیتهای بزرگ دینی و سیاسی معاصر ماست که در نوع خود بی نظیر یا کم نظیر بود . امام در عرفان هم در حوزه نظر یک استاد مسلم بودنند، هم در حوزه عمل عارف و اهل طریقت بودنند.

آنچه قابل توجه است اینکه شخصیت سیاسی و عرفانی و فقهی امام (ره) بر اکثریت روشن است. البته با شدت و ضعف ، لکن اعتقاد دارم کمتر کسی از شخصیت فلسفی امام آگاهی دارد، و این درحالی است که ایشان حدود سه دهه فلسفه تدریس کردند. ایشان استادی همچون آیت الله رفیعی قزوینی درفلسفه داشته و شاگردی چون استاد مطهری تحویل جامعه داده­اند.

مسأله معاد یکی از مهمترین مسائل در حوزه دین بوده و فیلسوفان در تبیین و اثبات آن بحث های مفصلی داشته­اند در این تحقیق می­خواهیم:

معاد از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) مورد بررسی قرار دهیم که قطعاً این امر ما را با اندیشه­های فلسفی امام آشنا خواهد کرد. از خداوند بزرگ استمداد می­طلبم این حقیر را در این تحقیق موفق گرداند.

فصل اول

ضرورت وجود معاد

ضرورت وجود معاد :

مقدمه: هر انسانی فطرتاً میل به کمال و جاودانگی دارد، شاید بسیاری از انسانها تصویری منطقی از کمال و جاودانگی در ذهن خود نداشته باشند وهر انسانی کمال را چیزی بداند که حقیقت کمال غیر از آن باشد، اما آنچه مسلم است اینکه بشر در جستجوی کمال است فقدان انسانها سبب شده است که همواره به سوی وجدان در حرکت باشند.

میل به بقاء که مهمترین عامل آن حب ذات می­تواند باشد از دلایل مهم گرایش انسان به مسأله جاودانگی است. قوانینی که در طبیعت حاکم است عقلاً نشانگر آن است که تحقق کمال و جاودانگی در این عالم برای انسان ممکن نخواهد بود و عالم دیگری باید وجود داشته باشد تا تحقق کمال میسر شود. مسأله معاد از این جهت اهمیت فراوان دارد چرا که کمال و جاودانگی با وجود آن معنای واقعی پیدا می­کند، تبیین عقلائی و اثبات آن ، می­تواند میل به جاودانگی را در انسانها به صورت منطقی و هدفمند تقویت نماید و این امر در سیر زندگی بشر به لحاظ کیفی تأثیر بسزائی خواهد داشت. تأکید ادیان الهی ، خصوصاً دین مبین اسلام و فیلسوفان حاکی از اهمیت این موضوع است.

«ایمان به زندگی پس از مرگ از جمله الهامات فطری است. شواهد تاریخی نشان می­دهد که بشر در طول تاریخ زندگی پس از مرگ ایمان راسخ داشته است، این اعتقاد را می­توان از چگونگی ساختمان قبرها و اشیائی که همراه مردگان به خاک می­سپردند مشاهده کرد»[۴]

بنابراین بشر با حب ذاتی که دارد میل به بقاء و دوام همیشه در او جریان دارد و همواره در مقابل فناء مبارزه می­کند. هر عاملی تحت هر شرایطی بخواهد به هستی او آسیبی برساند با تمام قوا ایستادگی می­کند، البته با کمی دقت این میل به بقا و جاودانگی درغیر انسان مثلاً حیوانات می­توان مشاهده نمود،چرا که حیوانات هم با عواملی که بخواهد هستی انها را به خطر بیاندازد مقابله می­کنند.قدر مسلم کیفیت میل به جاودانگی در حیوانات نسبت به انسانها یکسان نیست، میل به حیات ابدی درفطرت انسان سبب شده است که همواره برای حفظ آن تلاش کند واین درحالی است که می­داند روزی می­میرد. با این وجود همچنان به جاودانگی می­اندیشد.

«انسان یک طور خلق شده است که علاوه بر حیات طبیعی، حیات ماوراءالطبیعه هم دارد وآن حیات مابعد الطبیعه حیات صحیح است . تمام تعلمیات انبیاء برای نشان دادن راه و مقصد که همان عالم مابعد الطبیعه است می­باشد»[۵]

می­توان گفت وجود حیات مابعدالطبیعه و ارتباط آن با فطرت انسان سبب شده است انسان علیرغم آن که می­داند روزی خواهد مرد لکن آنرا فناء نداند و همواره به بقاء و جاودانگی بیاندیشد.

اهمیت اعتقاد به معاد:

بی شک اعتقاد به معاد زندگی را برای انسان هدفدار می­کند، آگاهی از کیفیت معاد و علت وجودی آن انسان را مسئولیت پذیر کرده و سبب می­شود تا او خود را یک موجود رها شده و بی هدف نبیند وجود معاد یعنی رابطه انسان با کمال، به عبارتی دیگر انتقال از یک نقص به سوی کمال ، و دین همان چیزی است که انسان در جستجوی آن است.

« اگر انسان باورش آمد که یک مبدئی برای این عالم هست و یک باز خواستی برای انسان هست، مردن فنا نیست بلکه انتقال از یک نقص به کمال است، انسان را از لغزشها محفوظ نگه داشته و به کیفیت و میل به زندگی او افزوده می­کند.»[۶]

اگر روزی انسان به این نتیجه برسد که هیچ غایتی برای زندگی او نیست و دسترسی به کمال نیز ممکن نخواهد بود ویا اساساً کمال با توجه به مرگ انسان معنایی ندارد دلیلی نمی­بیند تا در جستجوی حقیقت و کمال باشد اما همین که انسان همواره در تلاش برای تحصیل کمال است نشانگر آن است که کمال و حقیقت وجود خارجی دارد و دست یافتنی است. و اگر گروهی نسبت به اهمیت معاد بی اعتنا هستند عدم شناخت و معرفت آنها نسبت معاد و حقیقت انسان است.

«گروهی از دهریون و عده­ای از علمای طبیعی و دسته­­ای از اطباء که اعتقاد عامیانه نسبت به معاد دارند در فلسفه اعتنایی به آنان نبوده و اینها بهره­ای از شریعت اسلام و شرایع آسمانی ندارند.»بنابراین چنانچه معاد به خوبی برای انسان تبیین شود معلوم می­شود که تحقق کمال انسان منوط به تحقق معاد است.

حرکت جوهریه و استمرار حیات:

از حرکت جوهری ملاصدرا به راحتی می­توان معنای حیات ابدی و تحقق منطقی جاودانگی را فهمید وقتی انسان که حقیقت آن نفس اوست در ابتدا جسمانی الحدوث بوده و به تدریج در اثر حرکت جوهریه به تجرد رسیده و بعد هم به عقل فعال متصل می­شود و در این مرحله نفس بدون جسم بقاء پیدا می­کند و روحانی البقاء می­شود این امر نشانگر جاودانگی نفس است چرا که هیچ نیازی به بدن جسمانی جهت تداوم حیات و بقاء ندارد و این به معنای همان پیوستگی حیات دنیوی انسان با حیات اخروی و به معنای دیگر جاودانگی حیات است.

فهرست منابع:

  1. خمینی (ره) ، روح اله، ۱۳۸۱ ، تقریرات فلسفه ، شرح اسفار، ج ۳ ، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)
  2. ملاصدرا ، محمدبن ابراهیم، ۱۳۸۳ ، الشواهد الربوبیه ، ترجمه دکتر جواد مصلح ، انتشارات سروش
  3. خمینی (ره) ، روح اله، ۱۳۷۸ ، معاد از دیدگاه امام خمینی (ره)، فروغ السادات رحیم پور، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره).
  4. اکبری ، رضا، ۱۳۸۲ ، جاودانگی ، پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی.
  5. مولوی، جلال الدین، دفتر سوم مثنوی.
  6. سهروردی، شیخ شهاب الدین، حکمت الاشراق ، ج ۲ .
  7. حسن زاده آملی، حسن، ۱۳۷۷ ، هزار و یک نکته، مرکز نشر فرهنگی رجاء ، ج ۱ و ۲ .
  8. سبزواری ، ملاهادی، شرح منظومه ، ص ۳۱۳٫
  9. ملاصدرا، محمد بن ابراهیم، مبدأ و معاد، ص ۲۳۸ .
  • خمینی (ره) ، روح اله، تفسیر سوره حمد، دفتر انتشارات اسلامی وابسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
  1. خمینی (ره) ، روح اله، صحیفه نور، ج ۱۹ .
  • مطهری، مرتضی، ۱۳۷۶ ، معاد، انتشارات صدرا ، چاپ چهارم.
  • فلسفی، محمدتقی، ۱۳۶۰ ، معاد ، هیئت نشر معارف اسلامی.
  • پترسون، مایکل و دیگران، چاپ چهارم، ۱۳۸۳ ، ترجمه احمد نراقی، ابراهیم سلطانی ، انتشارات طرح نو.
  • طباطبایی ، محمدحسین، ۱۳۷۳ ، حیات پس از مرگ، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
  • مظفر، شیخ محمدرضا، ۱۴۱۸ه ق، بدایه المعارف الالهیه فی شرح عقاید الامامیه، شرح سید محسن خرازی، مؤسسه انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
  • خمینی (ره) ، روح اله، ۱۳۷۶، چهل حدیث، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
  1. خمینی (ره) ، روح اله، ۱۳۷۶، شرح حدیث عقل و جهل، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
  • زمردیان، احمد، چاپ چهارم، ۱۳۷۳، حقیقت روح ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی
  • خمینی (ره) ، روح اله، زمستان۱۳۷۴، آیین انقلاب اسلامی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
  • علامه حلی، کشف المواد فی شرح تجریه الاعتقاد، ترجمه علی محمدی، ۱۳۷۸ ، اتشارات دارالفکی.
  • علامه حلی، ۱۳۷۸ ، باب حادی عشر، ترجمه محمدعلی شهرستانی، نشر دانش پرور.
  • حسن زاده آملی، حسن، چاپ اول، گشتی در حرکت، مرکز نشر فرهنگی رجا.
  • علامه مدرس، محمدتقی، ۱۳۶۱ ، جهان بینی الهی و تصورات بشر، ترجمه دکتر محمد مجدی ، انتشارات نوید.
  • امین، احمد، ج ۲ و ۳، راه تکامل، ترجمه احمد بهشتی، ناشر دارالکتاب الاسلامیه.
  • چند تن از اساتید فلسفه غرب، فلسفه یا پژوهش حقیقت، ترجمه سید جلال الدین مجتبول ، انتشارات حکمت.
  • خمینی (ره) ، روح اله، کشف الاسرار، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
  • رفیعی قزوینی، سیدابوالحسین، ۱۳۶۸، رجعت و معراج، انتشارات طه.
  • مصباح یزدی ، محمدتقی، شرح اسفار، ۱۳۸۰ ، ترجمه دکتر محمد سعیدی مهر، دفتر انتشارات اسلامی.
  • خمینی (ره) ، روح اله،آداب الصلوه، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
  • مکارم شیرازی، ناصر، ۱۳۹۶ه ق، معاد و جهان پس از مرگ، انتشارات هدف.
  • اتیس، و. ت. ، ۱۳۷۹، عرفان و فلسفه، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، انتشارات سروش.
  • خمینی (ره) ، روح اله، ۱۳۶۷، نامه به گورباچف رهبر شوروی سابق صحیفه نور، ج ۲۱ .
  • غزالی، احیاء علوم دین، ج ۴٫
  • ملاصدرا ، محمدبن ابراهیم، اسفار، ج ۹، انتشارات حکمت.
  • شیرازی، قطب الدین، شرح حکمت اشراق.
  • مطهری، مرتضی، نقدی بر مارکسیسم، انتشارات صدرا.
  • مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، فصل زندگی جاوید و حیات اخروی، انتشارات صدرا.
  • خمینی (ره) ، روح اله، طلب و اراده، ترجمه سید احمد خمینی، انتشارات علمی و فرهنگی.
  • خمینی (ره) ، روح اله،مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
  • مطهری، مرتضی، مقالات فلسفی، انتشارات صدرا.
  • سبحانی، جعفر، ۱۳۵۸، شرح اسفار ، ج ۲، به نگارش دکتر محمد سعیدی مهر، دفتر انتشارات اسلامی.
  • مصباح یزدی ، محمدتقی، ۱۳۸۰، شرح اسفار، ج ۲، نگارش دکتر محمد سعیدی مهر ، دفتر انتشارات اسلامی.
  • خمینی (ره) ، روح اله،شرح دعای سحر،ص ۳۲ – ۳۱، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
  • جمعی از اساتید فلسفه ، کیهان اندیشه چاپ ، ۱۳۷۵ ، شماره ۶۸ .
  • صحیفه سجادیه، ترجمه عبدالرحیم افشار زنجانی، ۱۳۷۵، انتشارات اسلامی و ابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
  • نهج البلاغه، ترجمه محمددشتی، ۱۳۷۹، مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع).
  • ابراهیمی دینانی ، غلامحسین ، معاد از دیدگاه حکیم مدرس زنوزی
  • جوادی عاملی ، عبدالله ، ده مقاله پیرامون مبداءومعاد.
  • ملاصدرا ، محمدبن ابراهیم .تعلیقه حکمت الاشراق ، چاپ سنگی

(( برای دانلود کلیک کنید ))



:: برچسب‌ها: دانلود مقاله معاد ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

دانلود مقاله تأثیرجو روانی اجتماعی کلاس درپیشرفت تحصیلیمقاله تأثیرجو روانی اجتماعی کلاس درپیشرفت تحصیلی

فصل اول کلیات

مقدمه

بنابر نظرات ، متخصصان تعلیم وتربیت دوره ابتدایی یکی ازمهمترین سطح آموزشی است که درحقیقت ارکان وبنیان آموزشهای کلاسیک برآن استواراست . گفته شده است که سوادارتباط مستقیمی بافرهنگ داردوفرهنگ خودبه دوطبقه خاص وعام ویافرهنگ شخصی واجتماعی تقسیم می شود.

آنچه به نظرمی رسد فرهنگ غیرازسواداست اماباید توجه داشت که جهان بینی وبینش انسان به وسیله آن شکل ونشأت می گیرد هیچ کس رانمی توان بدون فرهنگ دانست . زیراروانشناسان ، جامعه شناسان وزیست شناسان براین عقیده اندکه حتی جانوران هم برای خودفرهنگی دارند که درمراحل پایین قراردارند .

باید توجه داشت که تحصیلات درمدرسه که خود یک محیط اجتماعی است فرهنگ شخص راارتقاء می دهد وطبعا” وقتی آحادملت دارای فرهنگ وبینش بالاتری باشندمنحنی فرهنگ اجتماعی قوس صعودی رامی پیماید .وقتی می گوییم مدرسه مکانی است که بابرنامه مشخص وزمان تعین ومعلم تعیطن شده درتعلیم وتربیت وآموزش تحصیل نقش اساسی دارد واین بدان معناست که درآن تغییررفتاریایادگیری ایجادمی شود ، بنابراین بایداذعان نمودکه خودجامعه سبب آموزش می شودومدرسه نیزیک محیط اجتماعی است ووقتی که تغییررفتاردراولیای محصلین انجام شدوباسوادشدند،دارای فرهنگ وبینشی خواهندشدکه نسبت به سرنوشت فرزندان خودبی تفاوت نباشندوهمکاری وهمیاری بااولیاء مدرسه ومعلمین راسرلوحه کارشان قرارمی دهند وازاین ارتباط یکی ازراههای مهم پیشرفت تحصیلی است

پیشرفت تحصیلی دریک واحدآموزشی موجب می گردد تاحس رقابت درسایردانش آموزان برانگیخته شودمسایلی ازاین قبیل درمجموعه باعث می گردد تاجوحاکم برمحیط آموزشی دارای روند پیاباشدودروضعیت زمینه های لازم برای رشد روحیه کنجکاوی ودقت دربین دانش آموزان فراهم می گرددکه درصورت هماهنگی سایرمسائل بااین وضعیت ، آینده نویدبخش ودرخشانی برای دانش آموزان متصوراست ( پورشافعی  ، ۱۳۷۰ )

دربعداجتماعی مسئله پیشرفت تحصیلی می تواندموجبات نشاط محیط خانوادگی وابراز رضایت آنان را ازنهادآموزشی جامعه فراهم سازد واطمینان بیشترآنان رابه دست اندرکاران امرآموزشی جامعه بیشترکنداین امرنیز به نوبه خودموجب می گرددتاپیشرفت تحصیلی دانش آموزان که دراصل به معنای ایفای نقش محول به آنان است ، می توان درتعادل نظام اجتماعی نیز مؤثرواقع شود.وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان یکی ازشاخص های مهم درارزشیابی آموزش وپرورش است وتمام کوشش ها وکشش های این نظام ، درواقع جامه عمل پوشاندن،بدین امرتلقی می شودبه عبارتی جامعه به طورویژه نظام آموزش وپرورش نسبت به سرنوشت کودک ، رشدوتکامل موفقیت آمیز وجایگاه او درجامعه علاقمندونگران است وانتظاردارد، ازپیشرفت تحصیلی به عنوان یکی ازابعادپیشرفت درنظام آموزش وپرورش ، مفهوم انجام تکالیف وموفقیت دانش آموزان درگذراندن دروس یک پایه تحصیلی مشخص یاموفقیت دانش آموزان درامریادگیری مطلب درسی مستفادمی شود(پورشافعی ، ۱۳۷۰ )

موضوع موردبررسی ماادراک انتظاردانش آموزان (دختروپسر) ومعلمان شان  ازجوروانی _ اجتماعی موجوددرکلاس وهمچنین جوروانی _ اجتماعی موردتمایل درکلاس است که چقدرارتباط باپیشرفت تحصیلی داردبنابراین درصدد بررسی آن هستیم که معلمان به ویژه دانش آموزان چه برداشتی ازجوروانی _اجتماعی کلاس باجوآموزشی کلاس داردبه نظرآنان این جوچگونه باید باشد؟ این مسئله درجایگاهی موردبررسی قرارمی گیرد که دارای اهداف آموزش وپرورش است .

۱) عنوان پژوهش : تأثیرجوروانی _ اجتماعی کلاس درپیشرفت تحصیلی ( پایه پنجم ابتدائی )

۲) بیان مسئله : بنابراین درپهنه موردمطالعه یک طرف معلم ودانش آموزان وازطرف دیگر آموزش مطرح است دراین موردمی توان گفت آموزش به هرگونه فعالیت یاتدبیرازپیش طرح ریزی شده گفته که هدف آن ایجاد یادگیری در یاد گیرندگان است .آموزش مستلزم فعالیت متقابل بین حداقل دو نفر معلم و متعلم است .(سیف ،۱۳۷۵ )

منابع فارسی

۱ ) امین فر( ۱۳۶۷) علل و عوامل افت تحصیلی و چگونگی کاهش آن ،فصلنامه تعلیم و تربیت

۲ ) ایلینگورث ، رونا لوس  ( ۱۹۷۳ )

کودک و مدرسه ، ترجمه نوای نژاد شکوه ( ۱۳۶۸) ، انتشارات رشد

۳ ) بال ، ساموئل ( ۱۹۷۷) انگیزش در آموزش و پرورش ، ترجمه مدد علی اصغر ( ۱۳۷۳) انتشارات دانشگاه تهران

۴ ) بهاری ، منوچهر( ۱۳۷۲) مدیرت کلاس ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش شماره ……  ۶ جو آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشگاه الزهرا؛

۵ )بست ـ جان، روش تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، دکتر حسن پاشا شریفی و دکتر نرگس طالقانی، انتشارات رشد، سال ۱۳۷۱٫

۶)  مجله علمی و پژوهشی علوم انسانی ، شواره ۹-۱۰ ص ۱۲۹-۱۷۶

۷) طوسی ، محمد علی ( ۱۳۷۱ ) مدیریت مشارکت جو ، فصلنامهمدیریت آموزش و پرورش

۸) عباس زاده ، میر محمد ( ۱۳۷۱) معلمان و روشهای کنترل کلاس ( مجله علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره  ( ۱ و ۲ ص ۹۷ – ۱۱۳ )

۹) دکتر شریفی ـ حسن پاشا ـ دکتر نجفی زند ـ جعفر ـ روشهای آماری در علوم رفتاری، انتشارات دانا، سال۱۳۷۳٫

۱۰) دلاور، علی(۱۳۶۷)روشهای آماری در علوم تربیتی، انتشارات دانشگاه پیام نور

۱۱) کریمی ، یو سف ( ۱۳۷۳ ) روان شناسی اجتماعی آموزش و پرورش ، نشر ویرایش

۱۲ ) مقدم ، بدری ( ۱۳۶۴ ) کاربرد روان شناسی در آموزشگاه ( انتشارات سروش )

۱۳ ) میر کمالی ، محمد ( ۱۳۷۲ ) روابط انسانی در مدرسه فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش

۱۴ ) منصور، محمود (۱۳۵۸) «احساس کهتری» تهران، انتشارات رشد.

نصر اصفهانی ، احمد ( ۱۳۷۱ ) عوامل مؤثر در بهبود کیفیت تدریس ، فصلنامه تعلیم و تربیت

منابع انگلیسی

  1. Ferry, Gillesavec – les Colaboration de bluet Christine

CHALX Maric claure et leger yannett  (۱۹۶۸)

  1. Byrne , Daniele B . Hatticsohn .A. Fraser Barry (1986)
  1. www.Mirvahmadi_blogfa.com

(( برای دانلود کلیک کنید ))



:: برچسب‌ها: دانلود مقاله تأثیرجو روانی اجتماعی کلاس درپیشرفت تحصیلیمقاله تأثیرجو روانی اجتماعی کلاس درپیشرفت تحصیلی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دانلود مقاله بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان
شنبه 1 خرداد 1395 ساعت 7:7 | بازدید : 13 | نوشته ‌شده به دست مدیر | ( نظرات )

دانلود مقاله بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

چکیده:

تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان انجام گرفته است. در این پژوهش افراد مورد مطالعه ۶۰ نفر دانش‌آموز دختر مقطع راهنمایی (سوم راهنمایی) از مناطق ۱۷ و ۱۳ و ۱۰ آموزش و پرورش استان تهران در سال تحصیلی ۸۴ انتخاب شده‌اند و این پژوهش به شیوه تصادفی از میان دانش‌آموزان مدارس عادی و استثنایی انتخاب شده‌اند.

و ابزار و اندازه گیری در این پژوهش شامل تست افسردگی بک بود و نتایج بررسی نشان داد که بین میزان افسردگی دانش‌آموزان مبتلا به لکنت زبان و عادی تفاوت معناداری وجود ندارد.

مقدمه

زبان به معنای اعم عبارت است از وسیله  کلامی یا غیر کلامی که جهت تفاهم و تفاهیم بین موجودات زنده به کار می‌رود و غنی ترین تجارب آدمی را ایجاد می‌نماید. (بلو اشتاین ۱۶۹۹) زبان در واقع نه تنها ارتباط فرد را با درون گروه و برون گروه فراهم می سازد بلکه وسیله ای برای انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر است به علاوه وسیله تنظیم زندگی بشر نیز می‌باشد. چه در اطراف انسان امور پراکنده وجود دارد که زبان آنها را طبقه بندی کرده و نامگذاری می‌کند (ریبو بروبیکر ۱۹۷۷ آزاد ۱۳۸۰).

گروهی از روانشناسان اندیشه را کلام صامت و زبان را فکر گویا دانسته و حتی با استفاده از وسایل فیزیکی دقیق ثابت کرده اند که هنگامی که فکر می‌کنیم در حقیقت به نوعی دستگاه تلکس خود را به کار می اندازیم (برنشتاین ۱۹۶۶ به نقل از فریاد درخشان ۱۳۸۲).

با توجه به آنچه گفته شد می‌توان زبان را عامل اساسی در رشد و تکامل اجتماعی عقلانی و اخلاقی انسان دانست پژوهشهایی که توسط روانشناسان شوروی صورت گرفته حاکی است که کاربرد زبان موجب تسریع در اکتساب رفتارهای مختلف و تصمیم به جا در کودکان می‌گردد (جایخوف ۱۹۸۴ عبادی ۱۳۸۰).

همچنین بررسیهای متعدد نشان می‌دهد که کودکانی که رشد هوشی سریع دارند، سخن گفتن را زودتر شروع می‌کنند (کراوتیز ۱۹۶۶، به نقل از فریاد درخشان ۱۳۸۱).

یکی از عقب‌ماندگی ذهنی و بدنی اختلال در رشد تکلم شناخته شده است علاوه بر اهمیت رشد تکلم و تاخیر آن در سازگاری های اجتماعی افراد می‌توان از اهمیت تکلم در رابطه با وضعیت اقتصادی و میزان تحصیلات فرد نیز سخن گفت با توجه به اهمیت زیادی که برای تکلم برشمردیم اختلال در تکلم می‌تواند مشکلات زیادی در جنبه های مختلف اقتصادی تحصیلی و اجتماعی افراد مبتلا ایجاد کند (به قول پیچسمن ۱۹۸۶) لکنت زبان چیزی بیش از قطع جریان روان واژه هاست که از آن به عنوان ناروانی صحبت می‌کنیم لکنت زبان ناشی از واکنشهای عاطفی در مقابل تجربه های تلخ گفتاری است.

منابع:

۱-  آیزنسون، جان  اختلالات زبان و گفتار در کودکان ، ترجمه حمید علی زاده ، سال ۱۳۸۱ ، انتشارات رشد .

۲- پاشا شریفی، روش های آمار در علوم رفتاری ، حسن، دکتر نجفی زند، سال ۱۳۷۶ ، انتشارات سخن   .

۳- پاول هنری، سن و دیگران ،   رشد شخصیت کودک ،   ترجمه یاسایی، مهشید، سال ۱۳۸۳ نشر مرکز .

۴- پور افکاری ، نصرت الله ،خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری- روانپزشکی بالینی جلد سوم ، سال ۱۳۸۲ ،‌انتشارات رشد .

۵- راس میکل ،  افسردگی، ترجمه غلامرضا خواجه پور، سال ۱۳۸۱ انتشارات بعثت .

۶- دهقانی، یاور  ،اختلالات زبان جلد هشتم، سال ۱۳۸۰ .

۷- عظیمی راد، ناهید   پیشگیری و درمان لکنت زبان، سال ۱۳۸۰ ، انتشارات ارسباران.

۸- کاپلان ، هارولد، بنیامین ، سادوک ،  خلاصه روانپزشکی، ترجمه نصرت الله پور افکاری ، سال ۱۳۸۳ انتشارات رشد .

۹- کافمن، هالاهان،   کودکان استثنایی،  ترجمه مجتبی جوادیان ، سال ۱۳۸۱ انتشارات رشد .

۱۰- لامبر، اختلالات زبان در عقب ماندگی ذهنی ،ترجمه علی حسن سازمن سال ،۱۳۷۶ انتشارات بعثت.

۱۱- لیبنفورد، ریس، مختصر روانپزشکی مرکز نشر دانشگاهی  ترجمه از گروه مترجمان ، سال ۱۳۸۰ .

۱۲- میلانی فر، بهروز ،  کودکان و نوجوانان استثنایی، سال ۱۳۸۲ ، انتشارات سخن.

۱۳- نادری، عزت الله، سیف نراقی، مریم، اختلالات یادگیری، سال ۱۳۸۰ ، انتشارات بدر

۱۴- نایل، آرد، کارسون ، مبانی روانشناسی فیزیولوژیک، ترجمه مهرداد پژهان ، سال ۱۳۸۲ انتشارات اشراقی  .

۱۵- نلسون، ریتا، ریچمن ، اختلالات رفتاری کودکان، ترجمه منشی توسی، سال ۱۳۸۳ ، انتشارات رشد.

۱۶- هوشنگ، امیر و مهریار ،افسردگی و برداشتها و درمان شناختی، سال ۱۳۸۱٫

(( برای دانلود کلیک کنید ))



:: برچسب‌ها: دانلود مقاله بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دانلود مقاله اشتباه در موضوع قراردادها
سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت 7:24 | بازدید : 15 | نوشته ‌شده به دست مدیر | ( نظرات )

مقاله اشتباه در موضوع قراردادها

چکیده

این رساله تحت عنوان بررسی اشتباه در موضوع قرارداد است . ابتدا تعریف اشتباه از لحاظ لغوی و حقوقی و تفاوت آن با واژه های مشابه مثل خطا و سهو و جهل و تعریف موضوع قرارداد و اینکه  در مباحث پراکنده مربوط به ایجاب و قبول، شروط و خیارات در کتب فقهی در بررسی قواعد فقهی مانند العقود تابعه للقصود ، المؤمنون عند شروطهم، اصاله اللزوم استنباط و در حد گنجایش این مجموعه مورد بررسی قرار گرفته است .

کلید واژه : اشتباه ،موضوع مورد معامله

مقدمه

درصحنه اجتماع ، اشتباه همواره یک عذر محسوب نمی شود . و اشخاص نمی توانند بدین بهانه ، خود را از مسئولیت ها  و آثار اجتماعی آن رها سازند ،گاه شدت اثر اشتباه آن چنان  بالاست که خردمندان جامعه از مکافات  به اشتباه افتاده، چشم پوشی نمی کنند، هرچند گاه آنچنان ضعیف است که جای ملامت نیز نمی گذراند.

اشتباه در علم حقوق، باحفظ مفهوم عرفی خود چهره های گوناگون دارد . در روابط قرارداری ، گاه یک طرف یا هر دو طرف به علت تصور نابجایی که از حقیقت در ذهن خود پروارنده ، دچار اشتباه می شوند ، یکی خود را به اشتباه متعهد می داند ، دیگری به اشتباه کالای فروشی را به قصد هبه می پذیرد و سومی بدین پندار که با هنرمندی زبردست روبروست ، اثر عادی وی را بجای یک شاهکار هنری خریداری می کند .

نقطه جنجال برانگیز پدیدۀ اشتباه در تمامی نظامهای حقوقی در راستای ترجیح یکی از دو اصل است که آیا باید همگان را مطیع حاکمیت اراده دانست یا نظم وثبوت در معاملات را محفوظ
دانست .

با توجه به اهمیت نقش اراده در قراردادها، بررسی و تجزیه و تحلیل اراده و مطالعۀ عوامل مؤثر براراده شخص در هنگام انجام اعمال حقوقی، نیز مورد توجه واقع شد. اکنون بررسی عیوب اراده و چگونگی و میزان تأثیرآن در قراردادها از مباحث بسیار مهم حقوق تعهدات است  و اشتباه به عنوان عیوب اراده در قوانین مدنی کشورهای مختلف مورد  اشاره واقع شده است . اهمیت بحث وقتی روشن می شود که به خاطر آوریم در دنیای داد وستد هر کسی سعی دارد بیشتر بستاند و کمتر بدهد و در این کشاکش معمولاً دو عوض برابر نمی ماند ویکی از طرفین معمولاً بهرۀ بیشتری می برد ، همین مسأله باعث سود تجاری می شود ودادوستد را رونق می بخشد . پس تقریبا در هرمعامله یکی از طرفین می تواند ادعا کند که مرتکب اشتباه شده است . به این ترتیب بررسی این پدیده روانی و تعیین اشتباهای مؤثر در عقد بویژه در دنیای امروز که مبادلات تجاری و دادوستدهای بین المللی توسعۀ روز افزونی پیدا کرده ، اهمیت فوق العاده ای دارد . به مقتضای اصل حاکمیت اراده باید هر عاملی که با این اصل در تعارض باشد نادیده انگاشته شود و یگانه حاکم، ارادۀحقیقی اشخاص باشد.

علی رغم طرز فکر مزبور در حقوق امروز، سعی بر این است که اصل حاکمیت اراده در چهارچوبی منطقی شکل گیرد . از جمله مرزهای معقول اصل حاکمیت اراده ،اصل نظم ، و ثبوت در قراردادهاست در صورتی که آزادی ارادۀ افراد بخواهد با مصلحت ثبوت در قراردادها، تعارض و برخورد داشته باشد ، به ناچار بایستی تا حدی اصل نخست را فدای  اصل دوم ساخت . نظامهای حقوقی به منظور حل تعارض دواصل مذکور ، تمهیداهایی اندیشیده اند مواد قانون مدنی ایران در زمینۀ اثر حقوقی اشتباه، مبهم ، معارض وپراکنده است . رویۀ قضایی، در این باره راه حلی ندارد . بسیاری از حقوقدانان با این ادعا که در فقه امامیه ، از  اشتباه در موضوع ، سخن به میان نیامده سعی بر آن داشته اند تعارض مواد را بر اساس دکترین و رویۀ قضایی کنونی فرانسه حل کنند هرچند که عنوان اشتباه در موضوع قرارداد در متون فقهی به چشم نمی خورد ، اما در مباحث پراکنده مربوط به ایجاب و قبول ، شروط ضمن عقد و در بحث از برخی قواعد فقهی می توان احکام راجع به آن را مطالعه و استنباط کرد . پس نبود واژه هایی خاص ، نباید سد راه تحقیق شود ، اشتباه پدیده ای نیست که ویژه ی عصری خاص یا فرهنگی خاص باشد . بدون تردید فقیهان دوراندیش ما از این پدیده سخن به میان آورده اند ،منتهی برای حل مشکلات باید در جستجوی مفاهیم بودتا واژه ها ، برای حل مسأله مزبور ،در طول نگارش این پژوهش سعی شده تا سرحد امکان مطالبی که راجع به اختلاف نظر دربارۀ اشتباه و تأثیر آن در قراردادها  و مباحثی که در آن مطرح است بررسی شود تا نتیجه ای که از حل مسأله ارائه می شود منصفانه باشد .

منابع وماخذ

فارسی

  • آل شیخ ، محمد ، اشتباه در خود موضوع معامله ، قسمت اول ودوم ، ماهنامه دادرسی شماره ۲۵ ، سال پنجم ، ۱۳۸۰٫
  • امامی ، سید حسن ، حقوق مدنی ، ج ۱و۲ ، چاپ نوزدهم ،کتابفروشی اسلامیه ، تهران ، ۱۳۵۱ ه.ق.
  • امیری قائم مقامی ، عبدالمجید ،حقوق تعهدات ،ج ۲ ،چاپ دوم ،مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران ،۱۳۵۶ ه.ش .
  • بجنوردی ، سید محمد ، مجموعه مقالات فقهی و حقوقی و فلسفی و اجتماعی ، چاپ اول ، انتشارات عروج ، تهران ، ۱۳۸۰ ه. ش.
  • جعفری لنگرودی ،محمد جعفر ، ترمینو لوژی حقوق ، چاپ نهم، گنج دانش ،تهران ، ۱۳۷۷ه.ش.
  • ــــــــــــــــــــــــــــــــــ: دایره المعارف حقوق مدنی و تجارت (حقوق تعهدات ، عقود ، ایقاعات) ، ج ۱، چاپ اول ، گنج دانش ، تهران ،۱۳۷۷ه.ش.
  • خسروی ، غلامرضا ، مفردات قرآن ، ج ۱ ، انتشارات مرتضویه ،قم ، بی تا .
  • دهخدا ،علی اکبر ، لغت نامۀ دهخدا ، ج ۶و۷ ، انتشارات دانشگاه تهران ، سال ۱۳۵۵، ه.ش.
  • ذهنی تهرانی، سید جواد ، المباحث الفقهیه در شرح روضه البهیه ، کتاب متاجر ، ج ۹و۱۰ ، انتشارات کتابفروشی وجدانی ، ۱۴۰۴ ه.ق.
  • شایگان ، سید علی ، حقوق مدنی ، ج ۱ ،چاپ دوم ، انتشارات طه ، قزوین ،۱۳۷۵ ه.ش.
  • شهیدی ،مهدی ،حقوق مدنی ، تشکیل قراردادها و تعهدات ، ج ۱و۲ ، چاپ دوم ،انتشارات مجد ، تهران ، ۱۳۸۲ه.ش.
  • شیروانی ، علی ، لمعۀ دمشقیه ،ج۱، چاپ بیستم ، انتشارات دارالفکر ،بی جا ، ۱۳۸۲ ه. ش.
  • صفایی ، حسین ، دورۀ مقدماتی حقوق مدنی و تعهدات وقرارداد ها ، ج ۲، مؤسسۀ عالی حسابداری ،تهران ، ۱۳۵۱ ه.ش.
  • ــــــــــــــــــــــــــ: مقالاتی دربارۀ حقوق مدنی و حقوق تطبیقی ، چاپ اول ،نشرالمیزان ، تهران ، ۱۳۷۵ ه.ش.
  • عدل، مصطفی (منصور السلطنه ) ، حقوق مدنی ، بحرالعلوم ، قزوین ،۱۳۷۳ ه.ش .
  • عمید ، حسن ، فرهنگ فارسی عمید ، ج۱ ، چاپ هیجدهم ، مؤسسه انتشارات امیرکبیر تهران ، ۱۳۷۹ه.ش.
  • قریشی ، سید علی اکبر ، قاموس قرآن ،ج۲و۳ ، دارالکتب الاسلامیه ، تهران ، بی تا .
  • کاتوزیان ، ناصر ،دوره حقوق مدنی ، عقودمعین ، تهران شرکت سهامی انتشار با همکاری نشر برنا ، تهران ، ۱۳۷۶ ه.ش .
  • ــــــــــــــــــ: دوره مقدماتی حقوق مدنی ،ج۱و۲ ، شرکت سهامی انتشاربا همکاری نشربرنا ، تهران ، ۱۳۷۷ ه.ش .
  • ـــــــــــــــــ : قواعد عمومی قراردادها ، ج ۱تا ۵ ، شرکت سهامی انتشار با همکاری نشر برنا ، تهران ، ۱۳۷۴ ه.ش.
  • کیهانی ،منصور ،تعهدات در حقوق رم ، ج۱، چاپ تابان ،تهران ،۱۳۴۲ ه.ش.
  • گرجی ، ابوالقاسم ،حقوق جزای عمومی اسلام، مقاله ،نشریۀ شماره ۶ ، مؤسسه مطالعات حقوق اسلامی و تطبیقی.
  • موسوی ،محمد صادق ، مبانی نظری جهل و اشتباه وآثار آن بر اعمال حقوقی ، چاپ اول ، انتشارات امیر کبیر ، ۱۳۸۲، ه.ش.
  • مینا ، محبوبه ،اشتباه در موضوع قرارداد ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،تهران ، مدرسۀ عالی شهید مطهری ، ۱۳۷۰ ، ه.ش.
  • نفیسی ، علی اکبر ، فرهنگ فارسی نفیسی ، تهران ، ۱۳۱۸
  • نوین ، پرویز ، حقوق مدنی (۶)، عقود معین (۱) ، چاپ دوم کتابخانۀ گنج دانش ، ۱۳۸۲ ه.ش .

منابع عربی

  • آخوند خراسانی ، ملا محمد کاظم ، کتاب المکاسب (حاشیه بر مکاسب ) ، مصحّ سید مهدی شمس الدین ، چاپ وزارت ارشاد اسلامی ، ۱۴۰۶ ه.ق .
  • آملی ، محمد تقی ، المکاسب و بیع ، تقریرات مرحوم میرزای نائینی ، ج۱، قم ، بی تا .
  • ابوستیت ، حشمت ، نظریه التزام فی القانون المدنی الجدید ، عبد وهبه ،مصر ، بی تا .
  • انصاری ، شیخ مرتضی ، المکاسب ، با تحقیق و تعلیق سید محمد کلانتر ،چاپ اول ،نشر مرتضی ،نجف اشرف ، ۱۳۹۶ ه.ق.
  • بجنوردی ، میرزا حسن ، قواعد الفقهیه ، ج ۲و۳ ،چاپ دوم ،مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان ، قم ، ۱۴۱۳ ه.ق.
  • بحرانی ، شیخ یوسف بن احمد ، حدائق الناظره فی احکام العتره الطاهره ، ج۵، مؤسسه نشر الاسلامی ، قم ،۱۳۶۳ ه.ش .
  • بهجت بدوی ، دکتر حامی ، نظریه الالتزام ، دارلکتب ،مصر ، ۱۹۳۶ م.
  • جوهری ، اسماعیل بن جماد ، الصحاح فی اللغه ، دارالکتب دارالعربی ، مصر ، بی تا.
  • حکیم ،سید محسن طباطبایی ، نهج الفقاهه ، علمیه نجف ، ۱۳۷۱ه.ش.
  • حکیم ، عبدالمجید ، الوسیط فی نظریه العقد ، الاهلیه ،بغداد، ۱۹۶۷ م .
  • حلی ، ابو جعفر حسن بن یوسف بن علی معروف به علامه حلی ، تذکره الفقهاء ، ج ۱ ، چاپ سنگی ، بی جا ، بی تا .
  • ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ: تحریرالاحکام ، چاپ سنگی ، بی جا ، ۱۳۱۴ ، ه.ق
  • ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ: قواعد الاحکام مبحث شروط در فرع ، در مجموعه ینابیع الفقهیه ( سید علی اصغر مروارید )، ج۴ ، فقه الشیعه الدار الاسلامیه ، بیروت ، ۱۴۱۰ ه.ق.
  • رشتی ،حاج میرزا حبیب اله ،اجاره ، چاپ سنگی ، بی جا ، بی تا .
  • رعینی ، ابی عبدالله محمد بن عبدالرحمن معروف به حطاب ، المواهب الجلیل ، شرح مختصر خلیل ، السعاده ، قاهره ، ۱۳۲۹ ه.ق .
  • زرقاء (فقیهان معاصر حنبلی ) ،احمد مصطفی ، المدخل الفقهی العام ، درالفکر ، بیروت ، بی تا .
  • سرخسی ، محمد بن احمد بن سهل ، المبسوط ،ج ۳ ، دارالمعرفه ، بیروت ، ۱۳۹۸ ه. ق.
  • سنهوری ، عبدالرزاق ، مصادر الحق فی الفقه اسلامی ( دراسه مقارنه بالفقه العربی ) ،ج ۲ ، دارلاحیاء التراث العربی ، بیروت لبنان ۱۹۵۴م .
  • ــــــــــــــــــــــ: نظریه العقد ، دارالکتب ، مصر ، ۱۹۳۴ م .
  • ــــــــــــــــــــــ: الوسیط فی شرح المدنی الجدید ،مصادر الالتزام ، ج ۱ ، دارالنشر ، قاهره ،۱۹۸۵ م .
  • سوار ، محمد وحید الدین ، نظریه العامه للالتزام ، ج، ۲، دارالکتب ،مصر ، ۱۳۹۶ ه.ق .
  • سیواسی ، محمد بن عبد الواحد ، فتح القدیر فی شرح الهدایه ، ج ۵ ، بی جا ، بی تا .
  • شیخ طوسی ، ابی جعفر محمد بن الحسن بن علی ، المبسوط فی الفقه الامامیه ،ج۲ چاپ دوم، انتشارات  المرتضویه الاحیاء الاثار الجعفریه ، بی جا ، ۱۳۷۸ ه.ق .
  • ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ: خلاف ، ج۲ ، مؤسسه نشر اسلامی ، طبعه الاولی ، بی جا ، ۱۴۱۶ ه.ق .
  • شهید ثانی ، زین الدین بن نورالدین ، الجبعی العاملی ، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه ، ج۳، دارالعالم الاسلامی ، بیروت ، ۱۳۸۸ ه.ق.
  • ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ: مسالک الافهام فی شرح شرایع الاسلام ، ج ۱ ، چاپ سنگی ،بی جا ، ۱۲۸۳ ه.ق.
  • طباطبایی ، یزدی ، محمد کاظم ،حاشیه بر مکاسب ، ج ۱ و۲ ، چاپ سنگی ، دارالعلم ، قم ، ۱۳۷۸ ه. ق.
  • ـــــــــــــــــــــــــــــــــ: سؤال و جواب ،منشورات الاعلمی ،بیروت ، ۱۴۰۹ ه.ق
  • طریحی ، شیخ فخرالدین ،مجمع البحرین ، ج ۱ ، مکتب المرتضویه ، تهران ۱۳۶۴٫
  • عاملی ، محمد بن جمال الدین مکی معروف به شهید اول، اللمعه الدمشقیه ، دارالناصر ،قم ، ۱۴۰۹ ه. ق.
  • عاملی ، سید محمد جواد ،مفتاح الکرامه فی شرح قواعد العلامه،ج۴،آل البیت،بیروت ۱۳۳۷ه.ق.
  • کاسانی ، ابوبکرمعروف به سلطان العلماء ، البدایع الصنائع فی ترتیب الشرایع ، ج۵ دارالکتب العربی ، مصر ، ۱۹۷۴ م .
  • کاشف الغطاء ، سید جعفر ،تحریرالمجله ، ج ۱و۲ ، مکتبه النجاح (تهران) و مکتبه فیروز آبادی (قم ) ، بی تا
  • محقق ثانی یا کرکی ، شیخ ابوالحسن علی بن الحسین بن عبدالعالی، جامع المقاصد فی شرح القواعد ، چاپ سنگی ، آل البیت الاحیاء التراث العربی ، بی تا .
  • محقق حلی ، ابوالقاسم نجم الدین جعفر بن حسن معروف به محقق حلی ،  شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام ،چاپ دوم ، استقلال تهران ،۱۴۰۹ ه. ق.
  • موسوی خمینی ، روح الله ، البیع ، تقریر محمد حسن قدیری ، ج ۵ ،چاپ اول ،مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ، بی جا ، ۱۳۷۶٫
  • ــــــــــــــــــــــــــ: البیع ،ج۲، چاپ سوم ، اسماعیلیان ، قم ، ۱۳۶۸ ه. ش.
  • موسوی خویی ، سید ابوالقاسم ، مصباح الفقاهه فی المعاملات ،ج ۳و۵و۷، انتشارات دارالهادی، بی جا ، ۱۴۱۲ ه.ق.
  • نائینی ، میرزا حسین ، منیه الطالب ، نوشتۀ شیخ موسی خوانساری شرح بر مکاسب ، ج ۱و۲ چاپ سنگی ، چاپخانه حیدری ، ۱۳۷۳ ه.ق.
  • نجفی؛ محمد حسن معروف به صاحب جواهر ،جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج ۳و۵و۱۴و۲۲و۲۳ ، چاپ ششم ، دارالحیاء التراث العربی ، بیروت ، ۱۹۸۱ م .
  • نقیب ، دکتر عاطف ، نظریه العقد ، عویرات ، بیروت ، ۱۹۸۸٫

(( برای دانلود کلیک کنید ))



:: برچسب‌ها: دانلود مقاله اشتباه در موضوع قراردادها ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0