دانلود مقاله مفهوم و مبانی تئوریک خسارت معنوی


عضو شوید



:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دانلود گزارشهای کارآموزی و پروژه دانشجویی و آدرس 1doc.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5335
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 520
:: باردید دیروز : 3
:: بازدید هفته : 520
:: بازدید ماه : 863
:: بازدید سال : 910
:: بازدید کلی : 64753

RSS

Powered By
loxblog.Com

دانلود گزارشهای کارآموزی و پروژه دانشجویی

دانلود مقاله مفهوم و مبانی تئوریک خسارت معنوی
دو شنبه 5 مرداد 1394 ساعت 10:34 | بازدید : 17 | نوشته ‌شده به دست مدیر | ( نظرات )

دانلود مقاله مفهوم و مبانی تئوریک خسارت معنوی

فهرست مطالب
مقدمه     ۱
بخش اول : کلیات     ۵
فصل اول : مفهوم و مبانی تئوریک خسارت معنوی     ۶
مبحث اول : معانی و ملاک‌ها و ریشه‌های تاریخی مفهوم خسارت معنوی     ۷
۱-۱-۱-    معنی لغوی خسارت     ۷
۱-۱-۲-    معنی اصطلاحی خسارت     ۹
۱-۱-۳-    انواع تقسیمات خسارت و معیار آن     ۱۱
الف – خسارت ناشی از نقض قرارداد     ۱۲
ب- خسارت ناشی از تقصیر غیر قراردادی یا عمل نامشروع     ۱۳
ج- خسارت ناشی ازارتکاب جرم    ۱۳
۱-۱-۴-    ملاک تشخیص خسارت مادی از معنوی     ۱۶
۱-۱-۵-    تعریف خسارت معنوی     ۱۸
۱-۱-۶-    تقسیمات خسارت معنوی     ۲۲
۱-۱-۷-    پیشینه‌ تاریخی مفهوم خسارت معنوی در اسلام و قوانین کهن     ۲۴
۱-۱-۸-    پیشینه تاریخی خسارت معنوی در حقوق ایران     ۲۶
۱-۱-۹-    نگاهی تاریخی به خسارت معنوی در فرانسه     ۲۶
مبحث دوم : ارکان مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی و شرایط مطالبه آن     ۲۷
۱-۲-۱- وجود ضرر     ۲۷
۱-۲-۲- ارتکاب فعل زیانبار نامشروع     ۲۹
۱-۲-۳- رابطه سببیت بین فعل زیانبار نامشروع و خسارت موجود     ۳۱
۱-۲-۴- دفاع مشروع     ۳۱
۱-۲-۵- اجرای حکم قانون یا مقام صلاحیت‌دار     ۳۲
۱-۲-۶- اجبار     ۳۳
۱-۲-۷- اضطرار     ۳۴
۱-۲-۸- اجرای حق     ۳۴
۱-۲-۹- شرایط ضرر قابل جبران در خسارت معنوی     ۳۵
الف –خسارت باید قطعی و مسلم باشد    ۳۵
ب- خسارت باید مستقیم باشد     ۳۷
ج – خسارت باید جبران نشده باشد     ۳۹
د- خسارت باید قابل پیش‌بینی باشد     ۴۱
مبحث سوم : مبانی مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی     ۴۲
۱-۳-۱- نظریه تقصیر     ۴۲
۱-۳-۲- ایرادها به نظریه‌ی تقصیر     ۴۵
۱-۳-۳- نظریه خطر     ۴۵
۱-۳-۴- ایرادها به نظریه خطر     ۴۶
۱-۳-۵- نظریه تضمین حق     ۴۷
۱-۳-۶- نظریه مختلط     ۴۸
۱-۳-۷- مبانی مسئولیت مدنی ناشی از ایراد خسارت معنوی درحقوق موضوعه
ایران و فرانسه     ۴۹
۱-۳-۸- فقه و حقوق اسلامی و نظریه تقصیر و نظریه خطر     ۴۹
فصل دوم : مسئولیت ناشی از خسارت معنوی در حقوق اسلام و اندیشه‌های دکترین‌های
حقوقی فرانسه     ۵۱
مبحث اول : خسارت معنوی در حقوق اسلام     ۵۲
۲-۱-۱- مستندات و مدارک قاعده لاضرر     ۵۲
۲-۱-۲- انطباق عنوان ضرر با خسارت معنوی     ۵۶
۲-۱-۳- انطباق عنوان ضرار با خسارت معنوی     ۵۷
۲-۱-۴- شمول لفظی قاعده لاضرر بر اثبات جواز مطالبه‌ی خسارت معنوی    ۵۸
۲-۱-۵- قاعده نفی عسر و حرج و جبران خسارت معنوی     ۶۵
۲-۱-۶- انطباق عنوان حرج بر خسارت معنوی     ۶۶
۲-۱-۷- قاعده اتلاف و تسبیب     ۶۹
۲-۱-۸- وجوه افتراق و اشتراک ، اتلاف و مباشرت و تسبیب     ۷۰
۲-۱-۹- قاعده غرور     ۷۲
۲-۱-۱۰- بنای عقلا و جبران خسارت معنوی     ۷۴
مبحث دوم : مفهوم و ماهیت دیه و جبران خسارت معنوی     ۷۶
۲-۲-۱-معنای دیه در لغت واصطلاح فقه و حقوق     ۷۶
۲-۲-۲- پیشینه‌ی تاریخی دیه     ۷۷
۲-۲-۳- ماهیت دیه و جبران خسارت معنوی     ۷۹
۲-۲-۴- مطالبه‌ی خسارت‌های معنوی زاید بر دیه     ۸۱
مبحث سوم : تعزیر و جبران خسارت معنوی     ۸۳
۲-۳-۱- معنای تعزیر در لغت و اصطلاح فقه     ۸۴
۲-۳-۲- مفهوم و ماهیت تعزیر و جبران خسارت معنوی     ۸۵
۲-۳-۳- تعزیر مالی کیفر خصوصی یا جبران خسارت معنوی     ۸۷
۲-۳-۴- تعزیر مالی دردهای جسمانی ناشی از جنایت بر جسم ، لطمه به عرض و
خسارت ناشی از سب     ۸۸
مبحث چهارم : قصاص ، حد قذف و امکان جبران مالی خسارت معنوی     ۹۰
۲-۴-۱- معنای قصاص در لغت و اصطلاح فقه     ۹۰
۲-۴-۲- مفهوم و ماهیت قصاص و امکان جبران مالی خسارت معنوی     ۹۱
۲-۴-۳- معنای قذف در لغت و اصطلاح فقه     ۹۲
۲-۴-۴- ماهیت حد قذف و احکام قذف     ۹۳
۲-۴-۵- امکان تبدیل حد قذف به جبران مالی خسارت معنوی     ۹۴
۲-۴-۶- ایلاء و خسارت معنوی     ۹۵
مبحث پنجم : دیدگاه فقهای اسلام در جبران مالی خسارت معنوی     ۹۶
۲-۵-۱- نظریه‌ی عدم جواز جبران مالی خسارت معنوی     ۹۶
۲-۵-۲- نظریه مالی     ۹۷
۲-۵-۳- نظریه امکان جبران خسارت مالی     ۹۷
مبحث ششم : خسارت معنوی دراندیشه‌های حقوق فرانسه    ۹۹
۲-۶-۱- اصول نظریه‌ی امکان جبران مالی خسارت معنوی     ۹۹
۲-۶-۲- اصول نظریه‌ی امکان جبران خسارت معنوی     ۱۰۵
بخش دوم : جایگاه خسارت معنوی در قوانین موضوعه ایران و فرانسه و مصادیق و روش‌های جبران آن     ۱۱۰
 فصل سوم : مطالعه‌ی تطبیقی و مصادیق خاص خسارت معنوی     ۱۱۱
مبحث اول : جایگاه خسارت معنوی در قوانین موضوعه     ۱۱۲
۳-۱-۱- مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی در قانون اساسی     ۱۱۲
۳-۱-۲- مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی در مسئولیت مدنی     ۱۱۹
۳-۱-۳- مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی در حقوق مدنی     ۱۲۵
۳-۱-۴- مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی در قانون آیین دادرسی کیفری     ۱۲۹
۳-۱-۵- خسارت معنوی در آئین دادرسی مدنی     ۱۳۲
۳-۱-۶- مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی در حقوق اداری     ۱۳۲
۳-۱-۷- مسئولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی در قانون مجازات اسلامی     ۱۳۶
۳-۱-۸- موضع قوانین مطبوعات نسبت به ایراد خسارت معنوی     ۱۴۶
مبحث دوم : مصادیق خاص خسارت معنوی در مطبوعات     ۱۴۹
۳-۲-۱- توهین به اشخاص و افترا به وسیله مطبوعات     ۱۴۹
۳-۲-۲- توهین به مقدسات در مطبوعات     ۱۵۳
۳-۲-۳- توهین به مقامات رسمی در مطبوعات     ۱۵۵
۳-۲-۴- خسارت معنوی در رسانه‌ها     ۱۵۶
۳-۲-۵- سوء استفاده از عنوان صاحب پروانه و نام و علامت روزنامه دیگر     ۱۵۶
مبحث سوم : مصادیقی از افعال زیانبار خسارت معنوی     ۱۵۸
۳-۳-۱- تجاوز به حق معنوی پدید آورنده     ۱۵۸
۳-۳-۲- تجاوز به حق مخترع     ۱۶۴
۳-۳-۳- سوء‌استفاده از اسم تجارتی     ۱۶۷
۳-۳-۴- سوء استفاده از طرح و مدل‌های صنعتی     ۱۶۹
۳-۳-۵- رقابت نامشروع یا رقابت مکارانه     ۱۷۰
۳-۳-۶- خسارت تأخیر تأدیه     ۱۷۱
۳-۳-۷- بازداشت قانونی     ۱۷۴
۳-۳-۸- لطمه به عواطف و احساسات     ۱۷۸
۳-۳-۹- غصب نام خانوادگی     ۱۸۱
۳-۳- ۱۰- سلب آزادی     ۱۸۳
۳-۳-۱۱- به هم زدن وصلت     ۱۸۶
مبحث چهارم: ایراد خسارت معنوی به جمع نامحصور     ۱۸۹
۳-۴-۱- ایراد خسارت معنوی به سندیکاها     ۱۹۱
۳-۴-۲-ایراد خسارت معنوی به انجمن‌ها     ۱۹۲
مبحث پنجم : کودکان و خسارت معنوی     ۱۹۴
۳-۵-۱- مسئولیت کودکان در فقه و حقوق اسلامی     ۱۹۵
۳-۵-۲- جبران ضرر و خسارت به عهده ی کیست     ۱۹۷
الف ) تقصیر سرپرست     ۱۹۸
ب) عدم تقصیر سرپرست     ۱۹۹
 فصل چهارم : روش‌های جبران خسارت معنوی و افراد مستحق مطالبه‌ی آن     ۲۰۳
مبحث اول : راههای جبران انواع خسارت معنوی     ۲۰۴
۴-۱-۱- نگاه کلی به روش‌های جبران خسارت معنوی     ۲۰۴
۴-۱-۲- انواع جبران خسارت معنوی     ۲۰۶
۴-۱-۳- اعاده وضعیت سابق یا روش عینی     ۲۰۷
۴-۱-۴- پرداخت غرامت یا جبران خسارت معنوی از راه دادن معادل     ۲۱۰
۴-۱-۵- جبران خسارت به روش نمادین و اسمی     ۲۱۷
۴-۱-۶- پرداخت غرامت کیفری و تنبیهی     ۲۱۸
مبحث دوم :نحوه‌ی ارزیابی و تعیین میزان انواع خسارت معنوی     ۲۱۹
۴-۲-۱- نحوه‌ی ارزیابی خسارت معنوی و تفاوت تألم پذیری افراد     ۲۱۹
۴-۲-۲- روش تعیین مبلغ جبران خسارت     ۲۲۱
۴-۲-۳- ملاک زمان ارزیابی     ۲۲۲
۴-۲-۴- ملاک ارزیابی خسارت در فرض تعدد اسباب     ۲۲۴
۴-۲-۵- ارزیابی و تقویم خسارت معنوی ناشی از آسیب‌های جسمی     ۲۲۷
۴-۲-۶- روش‌های جبران خسارت معنوی در لطمه‌های روحی     ۲۳۱
مبحث سوم : مطالبه‌ی خسارت معنوی     ۲۳۵
۴-۳-۱- افراد مستحق مطالبه‌ی خسارت معنوی     ۲۳۵
۴-۳-۲- مطالبه خسارت معنوی وارده به متوفی از ناحیه‌ی وراث وبازماندگان زیان دیده    ۲۴۱
۴-۳-۳- مطالبه‌ی خسارت معنوی وارده قبل ازفوت متوفی     ۲۴۱
۴-۳-۴- نظریه‌ی عدم امکان انتقال حق مطالبه‌ی خسارت معنوی به ورثه     ۲۴۲
۴-۳-۵- نظریه‌ی انتقال حق مطالبه‌ی ورثه درصورت مطالبه زیان دیده قبل از فوت     ۲۴۳
۴-۳-۶- نظریه‌ی امکان انتقال حق مطالبه به ورثه     ۲۴۴
۴-۳-۷- دعوای مطالبه‌ی خسارت معنوی ناشی از فوت مجنی علیه ازناحیه وراث     ۲۴۶
۴-۳-۸- مطالبه‌ی خسارت معنوی ناشی از جرح منجر به فوت مجنی علیه ازناحیه وراث به عنوان قائم مقام او     ۲۴۷
۴-۳-۹- قوانین و رویه‌های قضایی در زمینه‌ی مطالبه جبران خسارت شخصی     ۲۴۹
مبحث چهارم : اسباب رفع یا کاهش مسئولیت مدنی در خسارت معنوی     ۲۵۱
۴-۴-۱- اسباب معافیت     ۲۵۲
۴-۴-۲- قوه قاهره یا حوادث پیش‌بینی نشده     ۲۵۴
۴-۴-۳- تقصیر زیان دیده     ۲۵۵
۴-۴-۴- رضایت زیان دیده     ۲۵۷
نتیجه‌گیری و پیشنهاد     ۲۶۰
۵-۱- نتیجه‌گیری     ۲۶۱
۵-۲- پیشنهادات     ۲۶۴
۱- فهرست منابع     ۲۶۶
الف – کتب فارسی     ۲۶۶
ب – پایان نامه‌های فارسی     ۲۶۹
ج – قوانین     ۲۷۰
د – نشریات فارسی     ۲۷۰
۲ – کتب عربی     ۲۷۱
۳ – منابع لاتین     ۲۷۶
الف – کتب فرانسه     ۲۷۶
چکیده انگلیسی
مقدمه
از نظر اسلام ، انسان ، برترین موجود عالم است که خداوند از روح خود در او دمیده و فرشتگان را امر کرد تا بر او سجده کنند و او را به عنوان خلیفه‌ی خود در زمین برگزید اگر چنانچه آدمی حرمت خود را حفظ کند و حرکت تکاملی را به درستی طی کند به جایی می‌رسد که از ملائک هم بالاتر می‌رود و به موقعیتی می‌رسد که در خیال نمی‌گنجد .
« رسدآدمی به جایی که به جز خدا نبیند             بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت »
انسان با چنین موقعیت و جایگاه ممتازی هم سلامت و تمامیت جسمانی و اموال و متعلقات او مورد تأکید است و باید از هر گونه تعرض مصون بماند و هم حفظ حرمت و شخصیت او از جنبه‌های گوناگون در اسلام مورد احترام بوده و بر صیانت آن تاکید شده است ، و بر خسارت‌های وارده بر آن عنایت بیشتری دارد . زیرا پیامبر عظیم الشأن اسلام هدف از بعثت خود را کامل نمودن فضایل اخلاقی عنوان می‌کند که یکی از وجوه فضایل اخلاقی رعایت حقوق معنوی افراد است .
پس خسارت منحصر به ضرر مادی نبوده ،‌بلکه خسارت معنوی ناشی از جرم ، به مهمترین بعد از ابعاد وجود شخصیت انسان که همان بعد معنوی و روحانی باشد ایراد لطمه نموده و آن را متضرّر می‌نماید که غالباً زیان‌های مادی قابل جبران و طریق جبران آن نیز مشخص است و در بسیاری موارد اعاده وضع به حالت سابق آن به نحو کامل وجود دارد ، اما به دلیل دشواری اندازه‌گیری زیان معنوی و تقویم آن به پول و گاهی عدم امکان این اندازه‌گیری و سنجش آن با پول ، و یا مرسوم نبودن چنین ارزیابی در نظام‌های مختلف حقوقی ، در خصوص امکان جبران آن ،‌وحدت نظر وجود ندارد ، اگر چه در اکثر کشورها ، این نوع خسارت ، نیز مشمول قاعده‌ی جبران خسارت دانسته شده است . و از این حیث تفاوتی با خسارت‌های مالی ندارد . ولی در برخی کشورها به طور صریح غیر قابل جبران اعلام گردیده ، یا حداقل در امکان جبران آن تردید شده است . در نظام حقوقی ما نیز ، نسبت به امکان جبران این گونه خسارتها و حدود و ثغور آن ابهام جدی وجود دارد و درپاره‌ای از اظهار نظرها که از سوی مراجع قانونی چون شورای نگهبان و شورای عالی قضایی سابق مبنی بر عدم امکان جبران این خسارت به طریق مادی و مغایرت آن با موازین شرعی شده است ، این تردید را بوجود آورده که امکان مطالبه‌ی خسارت معنوی وجود ندارد . هر چند شریعت مقدس اسلام براساس اصول و قواعد کلی از جمله قاعده‌ی « لاضرر و لاضرار فی الاسلام » و قاعده نفی عسر و حرج ، ایراد هر گونه ضرر وخسارت را به اشخاص چه ضررهای مادی و چه ضررهای معنوی به طور کلی ممنوع نموده است . بر همین اساس چگونه ممکن است به جبران خسارتهای مادی تاکید داشته باشد ، اما توجهی به خسارت معنوی و لزوم جبران آن نداشته باشد ؟
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، از جمله در اصول ۳۹ و ۴۰ ایراد هر گونه ضرر و خسارت ممنوع شده و طبق اصل ۲۲ و ۲۳ ۳۲ ق ۱۰ . از لطمه به حقوق معنوی انسانها منع شده است و اگر خسارتی به حیثیت و شرافت و سرمایه معنوی کسی وارد آید طبق اصل ۱۷۱ ق . ا . باید جبران شود و در قوانین عادی نیز تلویحاًو یا با الصراحه اشاراتی راجع به خسارت معنوی شده است که این امر نشانگر توجه شایان قانونگذار ما به موضوع خسارت معنوی می‌باشد . به هر صورت حقیر سعی بر آن دارم که با بررسی در محدوده‌ی قوانین و مقررات لازم الاجراء فعلی ، بالاخص قانون اساسی و قانون مسئولیت مدنی و آیین دادرسی کیفری و مجازات اسلامی و منابع معتبر فقهی به بحث و تجزیه و تحلیل پیرامون خسارت معنوی ناشی از جرم به ویژه در آثار حقوقی وکیفری آن بپردازم ، تا انشاء الله با تبیین وجاهت و مشروعیت این موضوع ، توجه و رسیدگی وجبران خسارت معنوی ناشی از جرم ، مورد عمل مراجع محترم قضایی و مورد توجه و تاکید اساتید گرامی واقعی گردد، باشد تا زمینه‌ی دستیابی بیشتر به نظم واقعی و استقرار عدالت و ایجاد محیط مساعد جهت ارتقاء فضائل اخلاقی ، تامین آزادیهای سیاسی و اجتماعی ،ایجاد امنیت و آسایش همگانی و سایر اهداف مندرج در قانون اساسی فراهم آید ، و با وضع قوانین متقن و محکم ، و مرتفع نمودن نواقص موجود در این زمینه ، مراجع محترم قضایی و امنیتی ، همانگونه که اموال مردم را از تعدیات و تجاوزات محفوظ می‌دارند ، با اتکا به چنین قوانین مستحکم ، حیثیت و اعتبار و احساسات اشخاص حقیقی را نیز که از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است از تعرضات و تعدیات محفوظ و مصون دارند و ضمانت‌های اجرایی برای این قوانین الزام آور وجود داشته باشد تا متجاوزین را از فکر تجاوز و تعدی به افراد باز دارد و خسارهای وارده به زیان دیدگان را مرتفع نماید .
حقیقت امر آن است که برخلاف خسارت‌های مادی ، مصادیق دیگر خسارت تحت عنوان « خسارت معنوی » به جهت آن که کثرت بروز این نوع خسارت‌ها واهمیت آن در جامعه‌ی امروز به گونه‌ای است که در خیلی از موارد خسارات وارده بر روح و روان و شخصیت و احساسات و عواطف فرد سنگین‌تر از خسارت جسمی و مالی بوده و قابل مقایسه با آن نیست و از سوی دیگر غفلت و بی‌توجهی نسبت به این گونه خسارات در نظام حقوقی مبتنی بر اسلام ، باروح و قوانین اسلامی مغایرت دارد و آن را غیر عادلانه و غیرکارآمد جلوه می‌دهد و موجب تضییع حقوق اشخاص می‌شود ، لذا پرداختن به این موضوع و دست‌یابی به راه‌کارهای آن از اهمیت خاصی برخوردار است . بنابراین با وسع اندک علمی خود تنگناهای نظری و عملی ، خسارت معنوی ناشی از جرم را مورد بحث و فحص قرار داده ، تا پاسخ قانع کننده‌ای در مسایل مورد نظر خود بیابم . لذا در این پایان نامه سعی بر آن است تا به پرسش‌های ذیل پاسخ داده شود .

(( برای دانلود کلیک کنید ))





:: برچسب‌ها: دانلود مقاله مفهوم و مبانی تئوریک خسارت معنوی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: