دانلود مقاله معماری مسجد احمدبن طولون


عضو شوید



:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دانلود گزارشهای کارآموزی و پروژه دانشجویی و آدرس 1doc.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5335
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 323
:: باردید دیروز : 3
:: بازدید هفته : 323
:: بازدید ماه : 666
:: بازدید سال : 713
:: بازدید کلی : 64556

RSS

Powered By
loxblog.Com

دانلود گزارشهای کارآموزی و پروژه دانشجویی

دانلود مقاله معماری مسجد احمدبن طولون
پنج شنبه 7 آبان 1394 ساعت 12:5 | بازدید : 11 | نوشته ‌شده به دست مدیر | ( نظرات )

مقاله معماری مسجد احمدبن طولون

ابن طولون ، جامع سومین مسجد ساخته مسلمانان در مصر و یکی از بزرگترین مساجد کهن جهان اسلام که به فرمان احمد بن طولن در ناحیه القطایع در حومه فسطاط بر روی جبل یشکر برپا گردید . کندی گوید : احمد ابن طولن در ۲۵۹ ق دستور داد تا مسجد جامعی بسازند و نیز می گوید در ۲۶۴ ق ساختمان آن آغاز و در ۲۶۶ ق پایان گرفت ، اما به گفته کرسول ساختمان ان در ۲۶۵ ق پایان یافته است و وجود کتیبه ای  بر یکی از جرز های سمت قبله مسجد تاریخ برپایی بنا در رمضان ۲۶۵ است و وجود کتیبه ای بر یکی از جرز های سمت قبله مسجد که حاوی تاریخ بر پایی بنا در رمضان ۲۶۵ است ، این مطلب را تاکید  می کند )
مسجد از نظر معماری طرحی بسیار ساده دارد . بنا شامل یک صحن مربع به ابعاد تقریبی ۹۲ متر است که از ۳ سو رواقی با ۱۳ چشمه طاق در ۲ ردیف ، و از سوی قبله(جنوب شرقی )رواقی با ۱۷ چشمه طاق در ۵ ردیف را در بر می گیرد . با احتساب عرض رواق ها مجموع بنا و صحن مستطیلی است که به ابعاد ۲۶/۱۲۲ و ۳۳/۱۴۰ متر . در بنای مسجد به جای ستون از جرز بهره گرفته اند .کلیه دیوار ها ، جرز ها و چشمه ها ی شبستان ها یکسره از آجر سرخ رنگ به اندازها های ۵/۴ در  ۵/۸ تا ۸ در ۱۸ تا ۱۹ سانتی متر در ملاطی ضخیم  چیده شده و یک قشر گچ سخت آنها راپوشانیده است .
طاق ها از نوع نوک تیز (شکسته) است و پایه های حمال آن را جرز های مکعب مستطیل ستبر به ابعاد ۴۶/۲ در ۲۷/۱ متر تشکیل می دهد که به فاصله ۶۰/۴ متر از یکدیگر قرار دارند . نمونه پیشین این گونه جرز ها در مساجد المتوکل و ابودلف در سامره نیز دیده میشود
( شاید بتوان به روایت بلوی را در مورد نیاز به ۳۰۰ ستون برای ساختن مساجد مورد نظر احمد بن طولون و پیشنهاد معمار مصرانی سازنده مسجد برلی ساختن بنایی مه به جز ۲ ستون سمت قبله (محراب ) به ستون دیگری نیاز نداشته باشد توجیهی برای این روش جدیدو ناشناخته در معماری مساجد مصر دانست .
مسجد احمد ابن طولون
ویژگی های معماری :
تزئینات بنا
سقف :
فواره :
زیاده :
مناره :

(( برای دانلود کلیک کنید ))





:: برچسب‌ها: دانلود مقاله معماری مسجد احمدبن طولون ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: