دانلود مقاله مسجد جامع بجنورد


عضو شوید



:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دانلود گزارشهای کارآموزی و پروژه دانشجویی و آدرس 1doc.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5335
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 391
:: باردید دیروز : 3
:: بازدید هفته : 391
:: بازدید ماه : 734
:: بازدید سال : 781
:: بازدید کلی : 64624

RSS

Powered By
loxblog.Com

دانلود گزارشهای کارآموزی و پروژه دانشجویی

دانلود مقاله مسجد جامع بجنورد
شنبه 9 آبان 1394 ساعت 10:39 | بازدید : 13 | نوشته ‌شده به دست مدیر | ( نظرات )

مقاله مسجد جامع بجنورد

فهرست مطالب
مقدمه
مشخصات شهرستان بروجرد.
مسجد جامع بروجرد.
قدمت و پیشینه تارخی مسجد :
ساختار مسجد.
زیر زمین….
منبر
رواق‌ها
ایوان مسجد.
ایوان مسجد.
مناره ها:
مقصوره یا گنبد خانه.
شبستانهای شرقی و غربی….
گنبد:
شبستان شمالی….
حوضخانه
مقدمه
«و اقیموا وجوهکم عتد کل مسجد و ادعوه مخلصین له الدین» (قرآن کریم)
پیوند حقیقی اسلام با هنر و معماری در یک مرکز مهم تجلی یافته و آن مسجد است. ساختمان مسجد چگونگی دریافت اسلام و مسلمانان را از هنر و زیبایی نشان می‌دهد، یعنی گزینش زیبایی‌های که در نشان دادن جلال و شکوه خداوند تبارک و تعالی به کار آید و این هنری است اصیل که لایق مکتبی چون اسلام و جامعه‌ای چون جامعه مسلمانان است. بیشترین کاربرد معماری اسلامی در مسجد بوده است.
با توجه به دستورات اسلامی در صدر اسلام، معماری اسلامی ساده و بی‌آلایش و برخاسته از فرهنگ اسلام بود، مساجد آن دوره فضایی ساده و مردمی داشت و اغلب بناهایی مختصر و در حد نیاز بود، ولی گرایش‌های فرهنگی از یک سو و میل و رغبت و ظاهرسازی خلفا و پادشاهان به بناهایی مجلل و عظیم (اغلب در زمان امویان) از سوی دیگر آنها را به سوی معماری تجملاتی سوق داد.
از یک نظر می‌توان مسجد را به دو گونه تقسیم کرد:
۱٫     مساجدی که از ابتدا به عنوان مسجد بنا شده‌اند.
۲٫     معابدی که به مسجد تبدیل شده‌اند.
با ورود اسلام اسلام به ایران، ایرانیان نومسلمان، بعضی از نیایشگاه‌ها و معابد نیاکان خود را به مسجد تبدیل کردند و در این امر نه تنها اشکالی ندیدند، بلکه این موضوع به خاطر سهولت دستیابی به مسجد، صرفه‌جویی در نیروی انسانی و استفاده بهینه از فضاها و مصالح باقیمانده معابد و آتشکده‌ها بسیار منطقی به نظر می‌رسید.
یک نمونه از این مساجد، مسجد جامع بروجرد است که در محل آتشکده و با استفاده از مصالح آن بنا شده است که اینک با توکل به الطاف بی‌بدیل پروردگار بی‌همتا، دفتر حیات این بنای کهن را می‌گشاییم.
مشخصات شهرستان بروجرد
شهرستان بروجرد در شمال استان لرستان ، در ۴۸ درجه و ۴۰ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۵۴ دقیقه عرض شمالی واقع است. وسعت بروجرد در حدود ۳۰ کیلومتر مربع میباشد و جمعیت آن بر اساس سرشماری سال ۱۳۷۵ ، ۳۱۶۰۱۴ نفر است که در حدود ۲۱۷۸۰۴ نفر در شهر بروجرد ساکن هستند. استاد سعید نفیسی در این مورد مینوسید که کلمه بروجرد در اصل “بروگرد” بوده است. از این گونه آبادیها که در آخر نام کلمه آنها “گرد” آمده است بسیار است که این کلمه معنی ساختن و بنا نهادن را میدهد. کلمه “برو” در اول نام بروجرد نیز از ریشه بروبار به معنی میوه آمده است .پس “بروگرد” به معنی آبادی است که درآن میوه و بروبار بوده است.
شهرستان بروجرد در ناحیه‌أی کوهستانی که ارتفاع معروفترین قلل آن همچون “گرو” به ۳۶۲۷ متر , “اشترانکوه” به ۴۳۲۸ و “سفیدکوه” به بیش از ۴۰۰۰ متر بلندی میرسد، واقع شده است. درجه حرارت این شهر از ۳۸ درجه در تابستان تا ۲۰ درجه زیر صفر در زمستان درتغییر است.ارتفاع بروجرد از سطح دریا ۱۵۴۰متراست. فاصله این شهر از تهران ۳۹۴ , اهواز ۵۰۰ , اصفهان ۳۰۰ و همدان حدود ۱۵۰ کیلومتر است.

(( برای دانلود کلیک کنید ))





:: برچسب‌ها: دانلود مقاله مسجد جامع بجنورد ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: