پروژه تعریف دیه و جبران خسارت در حقوق جزایی ایران
فهرست مطالب
مفهوم دیه (قصاص) در اسلام ۱
الف) بیان موضوع و انگیزه انتخاب آن ۵
ب) سؤالات ۷
ج) فرضیات ۷
د) سابقهی پژوهش ۸
هـ) روش تحقیق ۸
ز) خلاصه و چکیده ۹
ح) عبارات اختصاری ۱۰
مقدمه ۱۱
بخش اول: دیه (تعاریف و مفاهیم و سابقة پیدایش) ۱۲
فصل اول: تعریف دیه ۱۲
مبحث دوم: معنای اصطلاحی ۱۴
۲) نظر و آرای فقها ۱۶
- مفهوم دیه در فقه امامیه ۱۷
مفهوم دیه در فقه مالکی ۲۲
گفتار دوم: مفهوم حقوقی ۲۴
گفتار سوم: مفهوم قانونی دیه ۲۸
فصل دوم: سابقه پیدایش دیه ۳۱
مبحث اول: سابقة پیدایش در جهان ۳۱
- دین مسیحیت ۳۶
- دین یهود ۳۷
- دین زرتشت ۳۹
۲) تمدن های بشری جهان ۳۹
مبحث دوم: سابقة پیدایش دیه در اسلام ۴۶
بخش دوم: حقوق جزایی ایران ۵۷
فصل اول: قبل از انقلاب اسلامی ۵۷
۱) دورة پیش از اسلام ۵۸
الف) اعدام ۵۹
ج) مجازات های دیگر ۶۰
۲) دوره اسلامی ۶۰
الف) اصلاح مجرم ۶۹
ب) مکافات دادن ۷۰
فصل دوم: بعد از انقلاب اسلامی ۷۳
مبحث اول: حاکمیت قانون راجع به مجازات اسلامی ۱۳۶۱ ۷۳
مبحث دوم حاکمیت قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۰ ۷۷
بخش سوم: ۸۳
فصل دوم: کاربرد حقوقی ۸۹
مبحث دوم: جبران خسارت (جنبه مدنی) دیه ۹۲
مبحث سوم: دیه از نظر سیاست کیفری ایران در حال حاضر ۹۵
گفتار اول: قانونگذار ۹۸
ب) جبران خسارت ۱۰۱
گفتار دوم ماهیت ترکیبی (خاص) دیه ۱۰۴
گفتار سوم: انعکاس ماهیت حقوقی دیه در آرای قضایی ایران ۱۰۶
۱) ماهیت کیفری دیه ۱۰۷
۲ـ دیه جنبة جبران خسارت دارد. (ماهیت مدنی) ۱۱۷
۳ـ ماهیت ترکیبی (خاص) دیه ۱۱۹
مبحث چهارم: خسارات زائد بر دیه ۱۱۹
۲ـ خسارت معنوی ۱۲۲
فصل سوم: مسئول پرداخت و مدت پرداخت دیه ۱۲۳
مبحث دوم: ضامن عاقله ۱۲۵
مبحث سوم: دولت (بیتالمال) ۱۲۸
مبحث چهارم: مهلت پرداخت دیه ۱۳۰
گفتار دوم: عاقله ۱۳۲
گفتار سوم : دولت (بیتالمال) ۱۳۳
مقدمه
الف) بیان موضوع و انگیزه انتخاب آن
حقوق علم زندگی اجتماعی انسانی است. در قرون اخیر افراد در تلاش بودهاند تا با ایجاد ضوابط و مقررات در زندگی اجتماعی و گروهی خود در قالب قرارداد اجتماعی به این رویه نظم و سامان بخشند. در این میان عناصری از گذشتههای دور و ورود آنها به زندگی مدرن امروزی باعث ایجاد تحولات و نگاههای جدیدی در عرصه مسائل حقوقی و اجتماعی شده است. دیه (خونبها) نیز یکی از همین موضوعات است. بررسی و دقت در سابقهی اقوام و تمدنهای بشری گوناگون نشاندهندهی این مطلب است که پرداخت غرامت از سوی جانی به عنوان مجازات یا جبران خسارت دارای سابقهای طولانی و دراز به قدمت عمر بشر است. این روند کمکم با گذشت زمان و ورود عناصر و اجزای تازه وارد مرحلهای جدید شد. در دین اسلام که دین رسمی حکومت جمهوری اسلامی ایران است این نهاد با صراحت و تأکید مورد قبول قرار گرفت و این نشان میدهد که دیه از احکام امضایی اسلام است که در واقع در راستای ایجاد صلح و صفا در میان خانوادهها و قبایل عرب که از نظر مسائل اجتماعی در سطح بسیار پایین قرار داشتند به وجود آمد و توسط اسلام تأیید شد. این اختلافات به حدی شدید بود که موجب بروز جنگ در میان قبایل عرب میشد و گاه تا سالیان دراز ادامه مییافت. به همین دلیل میبینیم که واژه «ثار» (خونخواهی) واژهای مقدس و قابل احترام نزد اعراب جاهلیت بوده است. دیه اساساً برای همه اشخاص یکسان نبوده است و برحسب شأن و مقام و منزلت مقتول متفاوت بوده است. با ظهور اسلام در جزیرهالعرب و گسترش نفوذ اسلام در این منطقه و مناطق اطراف مفاهیم و اعتقادات و مبانی حقوق اسلام کمکم در جوامع اطراف گسترش و رشد و اشاعه یافت و آنها یگانه راه سعادت خود را در اجرای احکام دین اسلام میدیدند.
(( برای دانلود کلیک کنید ))
:: برچسبها:
دانلود پروژه تعریف دیه و جبران خسارت در حقوق جزایی ایران ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0